فضاپیماهای کوچک ناسا به اکتشاف سیاره ونوس می‌روند

0 151

ناسا تصمیم دارد طی ایده‌ای جدید و خاص، تعداد زیادی فضاپیمای کوچک را برای مطالعه جو سیاره ونوس (زهره) به‌سوی این سیاره بفرستد. مطابق این پروژه که با مشارکت محققان موسسه هوافضای اوهایو (Ohio Aerospace Institute) انجام می‌شود، تعدادی فضاپیما مجهز به حسگر توسط یک مدارگرد، رها شده تا در قسمت فوقانی اتمسفر ونوس پرواز کنند و به کاوش بپردازند. فضاپیماهای مذکور موسوم به لیوز (Lofted Environmental and Atmospheric Venus Sensors به‌اختصار LEAVES) با هزینه‌ای نسبتا کم توسعه داده می‌شوند و طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که مانند بادبادک‌هایی سبک وزن بر فراز ونوس به پرواز درمی‌آیند.

بر اساس طرح یادشده، این فضاپیماها پس از پروازی ۹ ساعته اطلاعاتی را تهیه و به مدارگرد ارسال می‌کنند. سپس برای ادامه ماموریت آن‌ها دو حالت را می‌توان متصور بود؛ یا تا مدت زمانی قادر به تداوم کاوش خود در ارتفاعی پایین‌تر نسبت به سطح ونوس خواهند بود و یا به‌علت محیط اسیدی و غنی از گوگرد سیاره از بین می‌روند. این ماموریت قرار است طی سال‌های آینده عملیاتی شود.

ونوس که گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی به‌شمار می‌رود، از نظر مداری نزدیک‌ترین فاصله به زمین را داشته و در مدار تقریبا دایره‌واری به ‌دور خورشید می‌چرخد. این سیاره بدون قمر بوده و پس از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی است. ونوس از بسیاری جهات مانند اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین شباهت دارد و از این نظر برای اکتشافات فضایی گزینه مطلوبی محسوب می‌شود.

 

wikipedia

منبع futurism
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17668
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها