چین ماهواره‌ای با اهداف مشکوک به فضا پرتاب کرد

0 199

چین سومین ماهواره از سری ماهواره‌های سنجشی شیان-۶ (Shiyan-6 به‌اختصار SY-6) را به فضا پرتاب کرد. ماموریت مذکور روز پنجشنبه ۸آوریل (۱۹فروردین) ساعت ۲۳:۰۱ به‌وقت گرینویچ انجام گرفت و طی آن شیان-۶ سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) از پایگاه پرتاب تائیوان (Taiyuan) در شمال چین به فضا ارسال شد. بنابر گزارش‌ها این ماهواره‌ها با هدف انجام مطالعات و برخی آزمایش‌های فناوری مرتبط با محیط فضایی (space environment) پرتاب شده‌اند. محیط فضایی شاخه‌ای از فضانوردی، مهندسی هوافضا و فیزیک فضایی بوده که هدف از آن درک شرایط موجود در فضا و تاثیر آن بر طراحی و عملکرد فضاپیماهاست.

ماهواره‌های قبلی شیان-۶ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۱۸ در مدار قرار گرفته بودند. از ماهواره‌های یادشده که آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology به‌اختصار CAST) آن‌ها را ساخته، اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. بااین‌حال، توضیحات مشابهی برای ماهواره‌های سری یائوگان (Yaogan) نیز ارائه شده است که تحلیلگران غربی معتقدند همه این ماهواره‌ها با مقاصد نظامی در مدار قرار می‌گیرند.

ماهواره‌بر سه مرحله‌ای لانگ مارچ-۴بی که در این ماموریت از آن استفاده شد، با وزنی معادل ۲۴۹ تن قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار انتقالی زمین‌ثابت (GTO) است. این ماهواره‌بر سوخت مایع دارای طول کلی ۴۴.۱ متر بوده، قطر مراحل اول و دوم آن ۳.۳۵ متر و قطر مرحله سومش نیز ۲.۹ متر است.

لانگ مارچ-۴بی را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) چین ساخته است و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این ماموریت تاکنون ۴۱ بار به فضا پرتاب شده که فقط در یک مورد شکست خورده است. همه مراحل لانگ مارچ-۴بی از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. همچنین هزینه هر ماموریت این ماهواره‌بر در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است. 

 

espash ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، wikipedia ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17663
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها