آزمایش موفق سامانه پیشران الکتریکی کوچک و کم‌مصرف برای ماهواره‌‌ها

0 328

استارت‌آپ فرانسوی اگزوتریل (Exotrail) از آزمایش موفقیت‌آمیز سامانه پیشران الکتریکی کوچک خود خبر داد که از اثر هال (Hall-effect) برای توسعه آن استفاده شده است. سامانه‌های پیشرانی که از اثر هال بهره می‌برند، به‌دلیل کارایی بهتر در مقایسه با سایر فناوری‌های پیشران الکتریکی، عمدتا در ماهواره‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سامانه موسوم به اگزوام‌جی (ExoMG) با ۵۰ وات نیرو کار می‌کند و از نظر حجم معادل یک شیشه نوشابه ۲ لیتری است. سامانه‌های پیشران قدیمی علاوه‌بر اینکه به میزان نیروی بسیار بیشتری برای فعالیت نیاز دارند، دارای ابعادی بزرگ در حد یک یخچال هستند. بنابر ادعای متخصصان اگزوتریل، این سامانه پیشران را می‌توان در یک ماهواره ۱۰ کیلوگرمی به‌کار گرفت. 

اگزوام‌اجی در نوامبر۲۰۲۰ بر روی ماهواره M6P (سرواژه Multipurpose 6U Platform) سوار بر ماهواره‌بر هندی PSLV به ارتفاع حدودا ۵۰۰ کیلومتری زمین ارسال شده بود. اگزوتریل سامانه مذکور را برای شرکت لیتوانیایی نانوآویونیکس (NanoAvionics) طراحی و ساخته است که به‌همراه دو شرکت دیگر اپراتوری M6P را برعهده دارند.

نمای سامانه پیشران اگزوام‌جی

نانوماهواره M6P دارای ابعاد 6U بوده و با هدف آزمایش چند فناوری مختلف راهی مدار زمین شده است. اگزوتریل سال گذشته میلادی دو قرارداد جداگانه را با آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی فرانسه (CNES) منعقد کرده بود تا طی آن‌ها شرکت مذکور به توسعه سامانه‌های پیشران الکتریکی اثر هال بپردازد.

نمای ماهواره M6P

 

space.skyrocket ، parabolicarc ، exotrail ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17662
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها