دانشمندان از کشف ده‌ها کهکشان جدید خبر می‌دهند

ستاره‌شناسان طی مطالعه‌ای از کشف ۴۴ کهکشان خبر‌ داده‌اند که هر کدام حاوی تعداد زیادی ستاره، سیاره، ماه و قمر هستند. این تیم از داده‌های منابع مختلف برای کشف کهکشان‌هایی که قبلا رصد نشده و در منطقه‌ای از فضا به‌نام خوشه کهکشانی فورناکس (Fornax) مخفی شده بودند، استفاده کردند و دریافتند این کهکشان‌ها احتمالا شبیه‌ به کهکشان راه‌شیری نیستند.

موارد تازه کشف‌شده به‌عنوان کهکشان‌های کوتوله فوق متراکم (ultra-compact dwarf galaxies به‌اختصار UCD) شناخته می‌شوند. این کهکشان‌‌ها بسیار متراکم هستند و فقط حدود ۲۰۰ سال نوری عرض دارند. کهکشان‌های مذکور اندازه کوچکتری داشته و به همین علت ستاره‌های کمتری را در خود جای داده‌اند. تخمین زده شده می‌شود این کهکشان‌های کوتوله فوق متراکم تقریبا ۱۰۰ میلیون ستاره را می‌توانند در خود جای دهند.

در جهان انواع و اندازه‌های مختلفی از کهکشان‌ها وجود دارند. کهکشان‌های مارپیچی مانند کهکشان راه‌شیری با حداقل ۱۰۰ میلیارد و شاید حدود ۴۰۰ میلیارد ستاره، تنها یک نوع محسوب می‌شوند. خوشه فورناکس خوشه‌ای از کهکشان‌هاست که حدود ۶۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و منبع عظیمی برای اکتشافات قبلی بوده است. به‌گفته محققان کهکشان‌های جدید بیش از ۱۱۷۰ سال نوری با هسته خوشه فاصله دارند و به همین دلیل کشف آن‌ها در تحقیقات قبلی دشوار بوده است.

محققان با استفاده از تصاویر نوری عمیق و داده‌های مادون قرمز قصد دارند یک بار دیگر نیز تعداد کهکشان‌های UCD خوشه فورناکس را مورد بررسی قرار دهند؛ اما برای اینکه بتوانند اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها کسب کنند، نیاز به فناوری‌های جدیدی دارند که تامین آن‌ها ممکن است مدت زیادی طول بکشد.

yahoo ، digiato