دانشمندان پرتوهای ایکس عجیبی در سیاره‌ اورانوس کشف کردند

ستاره‌شناسان ناسا از طریق داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندرا (Chandra X-ray) برای نخستین ‌بار ساطع ‌شدن اشعه ‌ایکس توسط سیاره اورانوس را تایید کردند. شناسایی منبع ساطع‌کننده اشعه‌ ایکس اورانوس به شناخت بهتر از چگونگی انتشار این اشعه در سیاه‌چاله‌ها، ابرنواخترها، اختروش‌ها و ستاره‌های نوترونی کمک می‌کند. مشاهدات انجام‌شده توسط دوربین‌های دقت بالای این رصدخانه نشان ‌می‌دهد این سیاره از خود اشعه‌ ایکس ساطع می‌کند؛ با وجودی که سیگنال‌های مشاهده‌شده بسیار ضعیف هستند، اما وجود دارند.

اورانوس نیز مانند بسیاری دیگر از اجرام منظومه شمسی از جمله دنباله‌دارها، قمرها و حتی سیاره کوتوله پلوتون، به احتمال زیاد پرتوهای ‌ایکس دریافت‌شده توسط خورشید را پراکنده می‌کند. اما به‌نظر نمی‌رسد علت ساطع ‌کردن اشعه ایکس تنها به این دلیل باشد. به‌گفته محققان ممکن است حلقه‌های اطراف اورانوس باعث انتشار اشعه‌ایکس ‌شوند، اما در فرضیه‌ای دیگر پرتوهای مذکور توسط شفق‌های اورانوس تولید می‌شوند. برای نمونه حلقه‌های زحل بر اثر برخورد با ذرات باردار خورشیدی، اشعه ‌ایکس تولید می‌کنند و ممکن است دو حلقه‌ی اورانوس هم همین کار را انجام دهند؛ یا احتمال دارد که مانند مشتری، پرتوهای ایکس از شفق‌های قطبی اورانوس ایجاد شوند.

دانشمندان امیدوارند که مشاهدات بعدی چاندرا در تعیین آنچه که در اورانوس روی می‌دهد، کمک کند. همچنین ماموریت‌هایی مانند تلسکوپ آتنا (ATHENA) آژانس فضایی اروپا (ESA) که در سال ۲۰۳۱ پرتاب می‌شود یا ماموریت رصدخانه‌ پرتو ایکس لینکس (Lynx) که ناسا برای پرتاب پس از تلسکوپ نانسی گریس رومن (Nancy Grace Roman) برنامه‌ریزی کرده، ممکن است بتوانند میزان تابش اشعه ‌ایکس را مطالعه کنند.

digikala ، digiato