تلسکوپ فضایی ناسا ۲۲۰۰ سیاره احتمالی را رصد کرد

تلسکوپ فضایی تس (TESS) آژانس فضایی آمریکا از زمان آغاز ماموریت خود در سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲۰۰ سیاره احتمالی را رصد کرده و اهداف اصلی خود را پشت‌سر گذاشته استهدف تس جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی (سیاره‌های خارج از منظومه شمسی) در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا با استفاده از روش گذر است که در کهکشان‌های دیگر به‌ویژه در مدار ستاره‌های پرنور اطراف خودشان در فاصله‌ای که امکان حیات در آن وجود داشته باشد، قرار دارند. در مقایسه با حدود ۳۸۰۰ سیاره فراخورشیدی که تاکنون پیدا شده است، انتظار می‌رود که این فضاپیما موفق به یافتن بیش از ۲۰ هزار سیاره دیگر نیز شود.

با استفاده از تس ممکن است توده، اندازه، تراکم و مدار یک گروه بزرگ از سیاره‌ها در مناطق قابل سکونت ستارگان میزبان مطالعه شود. برخی از این سیاره‌ها ابعادی کوچک دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند سیاره‌های سنگی باشند که بیشتر شبیه ‌به زمین هستند؛ البته این امر لزوما به‌معنای قابل سکونت بودن آن‌ها نیست.

بعضی از این کاوش‌ها غیرمعمول هستند؛ به‌عنوان مثال سیاره سنگی موسوم به TOI-700 d تنها ۱۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و یا سیاره LHS 3844 b که یک ابرزمین داغ با مدار ۱۱ ساعته بسیار نزدیک به ستاره خود است. البته تضمینی وجود ندارد که بررسی‌های دقیق، تمام یافته‌های این ماهواره را تایید کنند، اما ناسا تصمیم دارد با استفاده از ابزارهای آتی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) نیز سیاره‌های احتمالی را با دقت بیشتری بررسی نماید.

isna ، mehrnews