تحقیق جدید ناسا نشان می‌دهد قلب انسان در فضا کوچک می‌شود

محققان آژانس فضایی آمریکا طی پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که قلب انسان در فضا منقبض می‌شود. اسکات کلی (Scott Kelly)، فضانورد ناسا، درحالی‌که ۳۴۰ روز را در فضا گذراند، وضعیت قلب و بدن خود را اندازه‌گیری کرد تا پژوهشگران تاثیر زندگی در جاذبه کم را درک کنند. تحقیق انجام‌شده مشخص می‌کند قلب انسان به‌دلیل بی‌وزنی طولانی مدت، منقبض می‌شود و این فرآیند با شنای استقامتی که یک ورزشکار به‌صورت روزانه و طی چند ساعت انجام می‌دهد، مقایسه شده است.

اسکات کلی طی مدت زمان حضور خود در فضا شش روز در هفته را به‌انجام برخی فعالیت‌های ورزشی از جمله دوچرخه‌سواری، تردمیل و ورزش‌هایی که بدن را مقاوم می‌کند، مشغول بود؛ اما با وجود این ورزش‌ها اندازه توده بطن ‌چپ او کوچک شد. وی همچنین در زمان حضور خود در فضا با مشکلات و چالش‌های دیگری از جمله تغییر در طول تلومرها، تغییر در ژن‌ها، آسیب DNA و تغییرات دیگری روبرو شده بود.

بر اساس این تحقیق، در طول پرواز فضایی، کمبود جاذبه گرانشی منجر به افزایش کوتاه مدت حجم خون بطنی می‌شود که در ادامه باعث کاهش حجم خون و کاهش طولانی مدت پیش بار قلب خواهد شد. در نتیجه بدون چاره‌جویی، پرواز فضایی می‌تواند منجر به آتروفی یعنی لاغر شدن قلب و ناتوانی ارتوستاتیک یعنی افت فشارخون شود. بااین‌حال مطابق گزارش مذکور، وضعیت قلب اسکات کلی در زمان برگشت به زمین به‌مرور زمان به حالت طبیعی بازگشته است.