بالگرد مریخ‌نورد ناسا برای انجام پرواز روی سطح سیاره سرخ قرار گرفت

بنابر اعلام آژانس فضایی آمریکا بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) که قرار است به‌زودی در سیاره سرخ به ‌پرواز درآید، از مریخ‌نورد جدا شد و روی سطح سیاره نشسته است. این بالگرد کوچک و بسیار سبک زیر بدنه استقامت قرار گرفته بود و مطابق برنامه‌ریزی‌ها حدود یک هفته دیگر اولین پرواز در سیاره‌ای غیر از زمین را رقم خواهد زد. نبوغ ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند.

البته بالگرد مذکور به‌جز سامانه پرواز به تجهیزات خاص دیگری برای انجام تحقیقات مجهز نشده و به جمع‌آوری نمونه یا تحلیل خاصی نمی‌پردازد. در واقع هدف ناسا از اعزام نبوغ به این ماموریت، بررسی شرایط پرواز در اتمسفر رقیق و نازک مریخ است. ازاین‌رو، شکست یا موفقیت آن در برنامه‌های آتی این آژانس فضایی برای تولید نمونه‌های پیشرفته‌تر به‌منظور کاوش سریع مریخ و سیاره‌های دیگر تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

espash ، isna