رکورد بیشترین میزان بودجه ژاپن برای فعالیت‌های فضایی این کشور در سال ۲۰۲۱

0 207

دولت ژاپن با اختصاص بودجه‌ای معادل ۴.۱۴ میلیارد دلار در حوزه فضا برای سال مالی ۲۰۲۱، رکورد بیشترین میزان تخصیص بودجه تاریخ این کشور به صنعت فضایی را رقم زد. این مبلغ ۲۳.۱ درصد بیشتر از بودجه سال مالی گذشته است که ۳۰مارس (۱۰فروردین) به‌پایان رسید. بودجه مذکور فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده توسط یازده وزارتخانه را دربرگرفته است و نزدیک به نیمی از آن معادل ۱.۹۲ میلیارد دلار در اختیار وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology به‌اختصار MEXT) ژاپن قرار می‌گیرد. MEXT وظیفه هدایت و راهبری آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) را برعهده دارد.

به‌علاوه، ۴۷۲ میلیون دلار برای مشارکت JAXA در پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و ۷۲۲ میلیون دلار برای برنامه ملی IGS (سرواژه Information Gathering Satellite) این کشور اختصاص داده شده است. IGS پروژه‌ای است که طی آن ژاپن ماهواره‌های جاسوسی را برای ارائه هشدارهای لازم در ارتباط با پرتاب موشک علیه این کشور در مدار زمین قرار می‌دهد. همچنین ۱۷۰ میلیون دلار به‌منظور توسعه و ارتقای حامل فضایی H3 در نظر گرفته شده که اولین پرتاب آن برای سال جاری میلادی تعیین گردیده است.

در گزارش دولت همچنین وزارت دفاع ژاپن ۴۹۹ میلیون دلار از این بودجه را به خود اختصاص داده است. بخش اعظم این رقم صرف راه‌اندازی عملیات‌های «آگاهی از وضعیت فضا» (Space Situational Awareness به‌اختصار SSA) برای سال ۲۰۲۳ خواهد شد که طی همکاری با ایالات متحده صورت می‌گیرند. این وزارتخانه همچنین قصد دارد ۲۶۰ میلیون دلار را برای ردیابی اشیا در مدار و پیش‌بینی موقعیت آن‌ها در هر زمان صرف کند.

علاوه بر این‌ها‌، وزارت دفاع این کشور در حال گسترش واحد دفاع فضایی جدیدی تحت نظر نیروی خودپدافند هوایی ژاپن (Japan Air Self-Defense Force) است که با نام اسکادران عملیات‌های فضایی (Space Operations Squadron) شناخته می‌شود و در مه۲۰۲۰ با ۲۰ خدمه راه‌اندازی شد. هدف از تاسیس واحد مذکور نظارت و مقابله بر تهدیدهای احتمالی علیه ماهواره‌های این کشور عنوان شده است. گزارش‌ها از برنامه دولت ژاپن برای سازماندهی بیشتر آن به‌منظور اضافه کردن ۵۰ خدمه دیگر و همچنین انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف در فضای بیرونی زمین طی سال جاری میلادی خبر می‌دهند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17629
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها