دو تصویر متفاوت فضانورد روس از دریاچه ارومیه

0 461

سرگئ ریزانسکی (Sergey Ryazansky)، فضانورد آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، دو تصویر متفاوت از دریاچه ارومیه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. عکس اول تصویری اندوهبار از تابستانی گرم و خشک و دریاچه‌ای به رنگ سرخ است و تصویر دوم دریاچه‌ای به رنگ سبز‌آبی در زمستانی پربرف را نمایش می‌دهد. 


وی در توضیح این تصاویر عنوان می‌کند: «دریاچه ارومیه، مابین دو استان آذربایجان ‌شرقی و غربی قرار گرفته و با بیش از ۱۰۲ جزیره، محل زندگی پرندگانی چون فلامینگو و پلیکان است. از چهارده سال گذشته بخش زیادی از حجم آب این دریاچه شور از دست رفته، اما در دو سال گذشته اقدامات دولت و بارش‌ باران و برف، وضعیت این دریاچه را اندکی بهبود بخشیده است.»


دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه ذکر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان سدسازی بی‌رویه، احداث بزرگراه بر روی دریاچه، استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران در سال‌های اخیر اشاره کرد. برخی کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی می‌کنند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست‌محیط آن تغییر خواهد کرد.

علاوه بر نمک، بسیاری از آلودگی‌ها شامل فلزات سمی سنگین مورد استفاده در صنعت و مواد سمی در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیرسطحی مرتبط با دریاچه نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از مواد سمی، هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه به‌وجود خواهد آورد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17618
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها