جرم عجیب فضایی شبیه پنکیک است نه سیگار!

دانشمندان فرضیه جدیدی درباره منشا جرم فضایی به‌نام اوموآموا (Oumuamua) مطرح کردند که در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ پن استارز۱ (Pan-STARRS1) در ایالت هاوایی آمریکا رصد شد. به‌گفته آن‌ها این جرم شبیه پنکیک است نه سیگار و همچنین هیچ ارتباطی با تمدن فرازمینی‌ها ندارد. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل تمام داده‌های موجود در مورد اوموآموا این فرضیه را تشکیل‌داد که جرم مذکور از یخ‌های مختلفی تشکیل شده است و تمایل به دور ماندن از خورشید دارد. همچنین این شی علائم خروج گاز قابل تشخیص در اثر بخار شدن توسط خورشید را که سبب ایجاد دم دنباله‌دارها می‌شود، نشان نداد و به‌طور خلاصه این جرم که شبیه یک دنباله‌دار به‌نظر می‌رسد، حتی اگر هم یک دنباله‌دار باشد شبیه دنباله‌دارهای دیگر که در منظومه‌شمسی دیده شده‌اند، نیست.

گرچه اوموآموا مانند یک دنباله‌دار بود، اما دارای ویژگی‌هایی عجیب است و نمی‌توان آن را در دسته خاصی از اجرام فضایی طبقه‌بندی کرد. این جرم با سرعت کمتری از آنچه دانشمندان انتظار داشتند، وارد منظومه شمسی شده است که این امر نشان می‌دهد جرم مذکور بیش از یک میلیارد سال در فضای بین ستاره‌ای سفر نکرده است و شکل آن نیز به‌دلیل اینکه بیشتر از هر جرم شناخته‌شده‌ای در منظومه شمسی صاف و شبیه پنکیک یا کلوچه است، عجیب می‌باشد.

استیون دش (Steven Desch) و آلن جکسون (Alan Jackson) دو اخترفیزیکدان دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) آمریکا طی مطالعه‌ای اظهار کردند این جرم احتمالا قطعه‌ای از یک سیاره پلوتو مانند از کهکشان دیگر است. آن‌ها موفق به کشف نوعی یخ (نیتروژن جامد) شدند که داده‌های به‌دست‌آمده از آن با همه ویژگی‌های عجیب جرم مذکور مطابقت داشت. یخ نیتروژن جامد در سطح پلوتو نیز دیده شد، به این معنی که جرم دنباله‌دار مانند احتمالا از همان ماده با منشا مشابه ساخته شده است.‌ این در حالی است که آوی لوب (Avi Loeb)، رئیس بخش نجوم دانشگاه هاروارد (Harvard University) آمریکا، معتقد بود این جرم می‌تواند بخشی از تمدن متعلق به فرازمینی‌ها یا زباله فضایی حاصل از فعالیت‌های آن‌ها باشد.