طبق تحقیقات ناسا قسمت اعظم آب مریخ احتمالا زیر سطح آن پنهان شده است

طبق نظریه اکثر محققان تبخیر آب‌ها در فضا به‌دلیل جاذبه بسیار کم و اتمسفر بسیار رقیق‌ مریخ، احتمالا سبب شده‌ است تا آب‌های سطحی ظرف یک میلیارد سال در فضا تبخیر شوند. اکنون محققان ناسا می‌گویند با توجه به حجم آب مریخ در گذشته، همه آب‌های مریخ نمی‌توانند به این شکل محو شده باشند و بر اساس محاسبات آن‌ها، دستکم ۳۰ تا حداکثر ۹۹ درصد آب‌های این سیاره، همچنان در مریخ است و به‌جای تبخیر، به درون مواد معدنی پوسته نفوذ کرده‌اند. پژوهشگران برای این منظور مقدار آبی که در قالب مایع، بخار و یخ در طول تاریخ سیاره سرخ وجود داشته است، بررسی کردند. آن‌ها همچنین ترکیبات شیمیایی اتمسفر و پوسته این سیاره را مطالعه کرده و به‌طور ویژه روی نسبت هیدروژن سبک به سنگین تمرکز نمودند.

دوتریوم (Deuterium) ایزوتوپ هیدروژن با یک نوترون اضافه در هسته اتمی، نادرتر و سنگین‌تر است و احتمال تبخیر آن در فضا نسبت به هیدروژن سبک کمتر است. این یعنی اگر بخار آب به مرور زمان در حال کشیده شدن به‌سمت فضا بوده، باید نسبت بیشتری از دوتریوم را در مقایسه با هیدروژن معمولی در اتمسفر به جا گذاشته باشد. این پدیده روی زمین نیز با یک تفاوت بزرگ رخ می‌دهد؛ مریخ از لحاظ زمین‌ساختی مثل زمین فعال نیست. در زمین آب نفوذی از طریق حرکات سنگ‌کره و فوران آتشفشان‌ها دوباره به اتمسفر باز می‌گردد، اما در مریخ زیر سطح به‌دام می‌افتد.

این سیاره حدود ۴ میلیارد سال پیش دارای آب بوده و یک اقیانوس در نیمکره شمالی خود داشته است، اما حال بسیار خشک شده است و فقط آثار دریاچه‌ها و رودها روی آن باقی مانده‌اند. بتانی اهلمن (Bethany Ehlmann)، یکی از پژوهشگران این تحقیق، می‌گوید: «واضح است که فرار از طریق اتمسفر یکی از روش‌های از دست رفتن آب مریخ بوده است، اما یافته‌های به‌دست‌آمده از ماموریت‌های یک دهه قبل مریخ حاکی از وجود منبعی عظیم از مواد معدنی هیدراته هستند که شکل‌گیری آن‌ها به‌طور حتم آب سطحی را کاهش داده است.»