ناسا به یک دیش غول‌پیکر برای ارتباطات فضایی مجهز شد

0 252

آژانس فضایی آمریکا یک دیش ۳۴ متری قدرتمند و غول‌پیکر به‌نام DSS-56 (سرواژه Deep Space Station 56) را به مجموعه ابزارهای شبکه فضای دوردست (NASA Deep Space Network) خود افزود. این شبکه به‌نوعی رابط میان زمین و ماموریت‌های فضایی به ماه و فراتر از آن بوده که قابلیت‌های تازه‌ای به شبکه فضای دوردست ارتباطات و ناوبری ناسا اضافه می‌کند و آماده برقراری ارتباط با ماموریت‌های گوناگون و مریخ‌نورد استقامت (Preseverence)  این سازمان است.

ساخت این دیش ۳۴ متری از سال ۲۰۱۷ در مجتمع MDSCC (سرواژه Madrid Deep Space Communication Complex) اسپانیا آغاز شده است و با توجه به اینکه آنتن‌های فعلی فقط می‌توانند در باندهای فرکانسی خاصی دریافت و ارسال داشته باشند، ارتباط آن‌ها اغلب به فضاپیماهای مشخصی محدود می‌شود. اما DSS-56 نخستین آنتنی است که به‌محض قرارگیری در شبکه از دامنه کامل فرکانس‌های ارتباطی شبکه فضای دوردست بهره می‌برد و این یعنی DSS-56 می‌تواند با تمام ماموریت‌هایی که شبکه فضای دوردست پشتیبانی می‌کند، ارتباط برقرار کرده و به‌عنوان پشتیبان برای هر آنتن دیگر مجتمع‌ MDSCC استفاده شود.

با افزودن DSS-56 و آنتن‌های ۳۴ متری دیگر به هر سه مجتمع شبکه‌ فضای دوردست در سراسر جهان، این شبکه در حال توسعه و آماده‌سازی برای ایفای نقشی حیاتی در کسب اطمینان از پشتیبانی ارتباطات و ناوبری ماموریت‌های رباتیک آینده ماه، مریخ و ماموریت بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) است. بدری یونس (Badri Younes)، مدیر برنامه ارتباطات و ناوبری فضایی ناسا، می‌گوید: «DSS-56 قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری لحظه‌ای بیشتری به شبکه‌ فضای دوردست می‌دهد. این ابزار، پشتیبانی پیوسته‌ از بالغ بر ۳۰ ماموریت اعماق فضا دارد که برای موفقیت به خدمات ناسا وابسته‌اند.»

منبع خبرگزاری تسنیم
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17610
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها