اولین تصاویر ثبت‌شده از تارهای کیهانی

ستاره‌شناسان برای اولین بار توانستند با استفاده از داده‌های تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه‌ جنوبی اروپا (European Southern Observatory) در شیلی، تصاویری از تارهای کیهانی در نخستین سال‌های کهکشان ثبت کنند. انجام چنین کاری هشت ماه به‌طول انجامید و این امر با یک سال بررسی داده‌ها‌ همراه بود که به‌طرز قابل‌توجهی نور ناشی از تارهای هیدروژنی را آشکار کرد و در نتیجه، تصاویری از آن‌ها در زمان یک تا دو میلیارد سال پس از بیگ بنگ تهیه شد. وجود تارهای گازی به‌نام تار کیهانی که محل تشکیل کهکشان‌ها هستند،  با توجه به مدل‌های تشکیل کهکشان‌ و بیگ بنگ، در فضا پیش‌بینی می‌شود.

ستاره‌شناسان تلسکوپ مذکور را برای مدت بیش از ۱۴۰ ساعت به‌سمت یک ناحیه از آسمان که بخشی از تصویر زمینه‌ فراژرف هابل را تشکیل می‌دهد و تصویری از عمیق‌ترین منطقه‌ فضاست، قرار دادند. آن‌ها در شبیه‌سازی مشاهده کردند نوری که از گازها می‌آید ناشی از مجموعه‌ای از میلیاردها کهکشان کوتوله است که تاکنون نامرئی بوده‌اند و تعداد زیادی از ستاره‌ها را ایجاد می‌کنند. اگرچه این کهکشان‌ها برای کشف ‌شدن به‌صورت مجزا توسط ابزارهای امروزی کم‌نورند، اما وجودشان اثرات قابل‌توجهی برای مدل‌های تشکیل کهکشان‌ها خواهد داشت.

به‌گفته رونالد بیکن (Roland Bacon)، دانشمند مرکز ستاره‌شناسی (Centre for Astronomical Research) لیون، پس از یک دوره تاریکی، جهان نورانی شد و تعداد زیادی ستاره تولید کرد. اما سوال اصلی این است که چه چیزی به دوره تاریکی پایان داد و جهان را در روزهای آغازین به‌سمت مرحله‌ اصطلاحا بازیونیده شدن هدایت نمود؟

تا کنون دانشمندان می‌دانستند تارهای کیهانی محدود به مناطق خاصی هستند؛ مخصوصا در جهت اختروش‌ها که تشعشات قوی آن‌ها ابرهای گازی را در مسیر دید آشکار می‌نمایند، اما بااین‌حال چنین مناطقی کل تارهای کیهانی را که کهکشان‌ها در آن شکل می‌گیرند، نمایان نمی‌کنند.