ناسا و اسپیس‌ایکس توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از برخوردهای فضایی امضا کردند

0 142

آژانس فضایی آمریکا و شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) توافقی را برای جلوگیری از برخوردهای فضایی به‌انجام رسانده‌اند. به‌واسطه این توافقنامه، اسپیس‌ایکس اطمینان حاصل می‌کند هیچ‌‌ یک از ماهواره‌های منظومه مخابراتی استارلینک (Starlink) به متعلقات ناسا در فضا برخورد نخواهد کرد؛ منظومه‌ای که متشکل از هزاران ماهواره بوده و اکنون در حال توسعه است.

بر اساس این توافقنامه ناسا و اسپیس‌ایکس از تغییر جهت همزمان متعلقات خود در فضا جلوگیری می‌کنند تا برخوردی میان آن‌ها صورت نگیرد. ازاین‌رو شرکت اسپیس‌ایکس حرکات ماهواره‌های استارلینک را برای جلوگیری از هر نوع برخورد با متعلقات ناسا تنظیم خواهد کرد و ناسا نیز طبق این توافثنامه پذیرفت تا در زمان برخورد احتمالی بدون اجازه اسپیس‌ایکس هیچ اقدامی را انجام ندهد.

ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس از موتورهای با پیشرانه یونی بهره می‌برند که به‌کمک آن‌ها می‌توانند به آسانی در مدار تغییر جهت دهند و در‌صورتی‌که احتمال برخورد بر اساس مسیرهای برنامه‌ریزی‌شده وجود داشته باشد، از مسیر ماهواره‌های ناسا خارج می‌شوند. در این توافقنامه تاکید شده است اگر اسپیس‌ایکس نتواند برای جلوگیری از برخورد احتمالی، جهت ماهواره‌های منظومه استارلینک را تغییر دهد، باید این موضوع را به ناسا اعلام کند تا این سازمان جهت متعلقات خود را تغییر دهد.

چنین توافقنامه‌ای به‌دلیل برخورد‌های فضایی با سرعت بالا و مخرب بودن آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار دارند، اما بر اساس مجوزی که این شرکت از کمیسیون فدرال ارتباطات (Federal Communications Commission) آمریکا دریافت کرده است، در آینده تعداد ماهواره‌ها را به ۱۲ هزار خواهد رساند.


gadgetnews ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17608
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها