کاوشگر ناسا هسته‌ مریخ را اندازه‌گیری کرد

کاوشگر اینسایت (InSight) ناسا یک موج انرژی لرزه‌ای از بخش داخلی مریخ را تشخیص داد که اندازه فیزیکی هسته این سیاره و نحوه شکل‌گیری آن را مشخص می‌کند. این اندازه‌گیری شعاع هسته قدیمی مریخ را عددی بین ۱۱۲۴ تا ۱۱۵۵ مایل، تقریبا به‌اندازه نصف هسته داغ زمین، نشان می‌دهد. اطلاعات به‌دست‌آمده از ابزارهای پیشرفته اینسایت به دانشمندان کمک کرد تا دریابند هسته متراکم و مملو از آهن مریخ چگونه هنگام سرد شدن این سیاره از گوشته سنگی آن جدا شده است. این هسته که شامل مواد سبک‌تری مانند اکسیژن، گوگرد و آهن است، احتمالا هنوز مثل زمان تشکیل سیاره یعنی ۴.۵ میلیارد سال پیش مذاب مانده باشد.

اینسایت برای بررسی فعالیت‌های درونی مریخ روی سیاره سرخ قرار گرفته است. اطلاعات درباره بخش‌های درونی مریخ به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه شکل‌گیری سیاره‌های مختلف منظومه شمسی را با یکدیگر مقایسه کنند و شباهت و تفاوت‌ها را بیابند. هسته سیاره سرخ کوچکتر از ‌چیزی است که پیش از این تخمین زده شده و چگالی آن کمتر از پیش‌بینی دانشمندان است. مریخ تقریبا مانند زمین قبلا دارای میدان مغناطیسی قوی ناشی از مایع متحرک درون هسته بوده، اما میزان زیادی از میدان مغناطیسی سیاره مذکور در طول دوره زندگی‌اش از بین رفته است. این موضوع باعث رفتن جو مریخ به‌سمت فضا و خارج شدن از آن، بیشتر انباشته شدن آب در زیر سطح، خشک شدن سطح این سیاره و همچنین نامناسب بودن برای زندگی می‌شود.

هنگامی‌که دانشمندان نحوه توزیع، ترکیبات و چگالی لایه‌های درونی مریخ را بفهمند، می‌توانند در مورد نحوه شکل‌گیری و تکامل این سیاره و رسیدن به‌شکل امروزی اطلاعاتی به‌دست آورند. مریخ و زمین هر دو سیاره‌های سنگی هستند؛ بدین معنا که سطح آن‌ها از سه لایه اساسی پوسته، گوشته و هسته تشکیل شده است. سیاره‌ها حتی آن‌هایی که در منظومه شمسی هستند، بسیار دورند و به همین دلیل تنها اجرام آسمانی که ناسا توانسته هسته آن‌ها را اندازه بگیرد، مریخ، زمین و ماه هستند.