عطش آمریکا برای نظامی کردن فضا

0 255

اندیشکده‌ای در ایالات متحده در گزارشی با اشاره به ظهور تسلیحات ضدماهواره، خواستار تقویت سامانه‌های دفاعی آمریکا در مدار زمین شد. محققان مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل (Center for Strategic and International Studies به‌اختصار CSIS)، طی این گزارش به کمبود سامانه‌های دفاعی آمریکا در برابر تهدیدات فضایی اشاره کرده و نسبت به آسیب‌پذیری زیرساخت‌های کنونی ماهواره‌های این کشور هشدار داده‌اند.

گزارش یادشده برای محافظت از ماهواره‌های مدار زمین در برابر تهدیدات، چندین راهکار دفاعی به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کند که در دو دسته‌بندی فعال (Active) و منفعل (Passive) قرار می‌گیرند. بر این اساس، سامانه‌‌های منفعل، هدف‌گیری ماهواره‌ها و زیرساخت‌های دیگر را مشکل‌تر کرده و مقاومت آن‌ها در برابر حملات را افزایش می‌دهند. از جمله سامانه‌‌های منفعل می‌توان به سامانه‌های هوشیاری (Awareness) اشاره کرد که نسبت به حملات قریب‌الوقوع و خطرات، به ماهواره‌ها هشدار می‌دهند. سامانه‌های فعال به‌منظور از بین بردن تهدیدات به‌شکل مستقیم طراحی شده‌اند. این سامانه‌‌ها شامل لیزر برای مختل کردن سلاح‌های شلیک‌شده از سامانه‌‌های ضدماهواره و همچنین فضاپیما برای رهگیری و به‌دام انداختن ماهواره‌های دشمن می‌شوند.

هرچند ایده استقرار تسلیحات در مدار زمین از زمان جنگ سرد وجود داشته است، اما طبق قوانین و توافقنامه‌های بین‌المللی، فضا به عنوان محیطی صلح‌آمیز شناخته شده است که کشورها از استقرار سلاح در آن منع شده‌اند. به همین دلیل ابرقدرتهای فضایی تا مدتها حتی با وجود اقدامات مخفیانه، به صورت علنی از ایده‌های نظامی در فضا حمایت نمی‌کردند اما رویکردهای اخیر به ویژه پس از تاسیس نیروی فضایی آمریکا، در حال مقابله علنی با عهدنامه‌های قدیمی سازمان ملل ذر عرصه فضا است که در این راستا نهادهای مختلف کشورهایی همچون آمریکا تلاش می‌کنند برای نظامی کردن عرصه فضا دست به توجیه بزنند تا آن را برای افکار عمومی توجیه پذیر جلوه کنند. گفتنی است با اعلام حمایت کامل دولت جو بایدن از نیروی فضایی، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در تسلیحات و سامانه‌های دفاعی افزایش یافته و در آینده نزدیک روانه مدار زمین شوند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17594
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها