آزمایش سامانه‌های سنجشی ماهواره‌ای مبتنی بر لنزهای فوق سبک پَراش نور برای اولین بار

0 161

دانشگاه سامارا (Samara University) روسیه دو نانوماهواره تحقیق و توسعه را برای آزمایش سامانه‌های سنجشی اپتیکال (نوری) فوق سبکی ساخته است که برای اولین بار بر اساس لنزهای پَراش (diffraction) نور طراحی شده‌اند. این نانوماهواره‌ها با نام‌های کیوب اس‌ایکس-اچ‌اس‌ای (Cube SX-HSE) و کیوب اس‌ایکس سیریوس اچ‌اس‌ای (Cube SX Sirius HSE) در پرتاب اخیر ماهواره‌بر روسی سایوز-۲ (Soyuz-2) در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند.

پَراش به پدیده‌های مختلفی گفته می‌شود که هنگام برخورد نور با مانع یا گذر آن از یک روزنه به وجود می‌آیند. این پدیده‌ها را با عنوان خمیدگی نور در اطراف یک روزنه یا گوشه‌های یک مانع و یا در طول یک دیافراگم و ورود به منطقه‌ سایه هندسی تعریف می‌کنند. شی یا دیافراگمی را که موجب خمش نور می‌شود، به‌عنوان منابع ثانویه انتشار نور می‌شناسند.

این نانوماهواره‌ها به‌منظور آزمایش فناوری‌ها برای بررسی امکان ایجاد منظومه‌های ماهواره‌ای سنجشی بزرگ و ارزان‌قیمت با چند صد ماهواره به مدار زمین اسال شده‌اند؛ منظومه‌هایی که قادر به تصویربرداری تقریبا در لحظه از هر نقطه از زمین هستند و بدین ترتیب نیاز به انتظار برای دریافت داده‌های تصویری از ماهواره‌های بزرگ را مرتفع می‌سازند. بنابر اعلام کارشناسان دانشگاه سامارا، از داده‌های به‌دست‌آمده توسط نانوماهواره‌های مذکور می‌توان در حوزه‌های مختلفی چون پایش آتش‌سوزی‌ها، سیل و یا نظارت بر محصولات کشاورزی بهره برد.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17590
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها