آزمایشگاه ملی فضایی پلی میان دانشگاه و صنعت

0 940

امیرحسین مجیدیان: آزمایشگاه ملی فضایی واسطه‌ای  میان دانشگاه و صنعت است.جایی که در آن دانشگاه می تواند تئوری‌های خود را در آزمایش‌های مختلف امتحان کند تا منجر به یک نمونه‌ی آزمایشی شود. همچنین از سویی دیگر صنعت با تحویل نمونه‌های دانشگاهی، اقدام به توسعه این طرح و تولید محصول‌ها در مقیاس تجاری می کند. محمد فرشچی در رابطه با این موضوع به نیاز فعلی کشور برای داشتن آزمایشگاه ملی فضایی اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت پرداختن به این نیاز، گفت: «ایجاد ساختار واسط بین دانشگاه و صنعت در حال حاضر در اولویت کاری باید باشد. متأسفانه سال‌ها است که در این زمینه‌ لنگ می‌زنیم و به نظر من اشکالی هم ندارد چراکه داریم بالغ می‌شویم.»

این استاد دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه شریف تشریح کرد: «این حرفی که الآن می‌زنم را نمی‌توانستم ده سال پیش بزنم، چراکه ما صنعتی نداشتیم تا خود مسئولین بدانند به زیرساخت‌ها و تجهیزات نیاز داریم. خوشبختانه هم‌اکنون حداقل در صنایع فضایی و در قسمت پیشرانش، مدیران صنعت خود به دنبال ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی هستند تا مسئولیت توسعه‌ی فناوری را به آنجا ارجاع بدهند و خودشان بتوانند از این دستاوردهای فناوری در توسعه‌ی محصولاتشان به نحو احسن استفاده کنند و آن‌ها مدیریت محصول بکنند و نه مدیریت توسعه‌ی فناوری.»


حمایت از بخش خصوصی با توسعه ی زیرساخت ها از طرف دولت

فرشچی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «کار و سرمایه لازم برای ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تجهیزات برای تبدیل دانش به فناوری امری دولتی است، به دلیل این‌که شرکت خصوصی نمی‌تواند این کار را بکند.»

وی گفت: «پایین آوردن ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع دانش محور وظیفه‌ی دولت است. حتماً برای حمایت از بخش خصوصی باید امکانی فراهم بیاوریم که کسی که می‌خواهد تولید محصول بکند،با ریسک پایین‌رو به رو باشد. یعنی فناوری در اختیار داشته باشد تا بدین‌وسیله سریع‌تر و به بهترین وجه محصول را ارائه بکند. بنابراین از طرف دولت باید، چیزی به نام آزمایشگاه ملی وجود داشته باشد که متأسفانه در حال حاضر در کشور وجود ندارد. جالب‌توجه است که فقط برای پیشرانش فضایی در سطح دنیا، هیجده آزمایشگاه وجود دارد.»

 

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1759
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها