راکت لب ۷ ماهواره آمریکایی و استرالیایی را به فضا پرتاب کرد

0 294

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) با استفاده از ماهواره‌بر الکترون (Electron) خود ۷ ماهواره را برای شرکت‌های و نهادهایی از ایالات متحده و استرالیا به فضا پرتاب کرد؛ ماموریتی که روز دوشنبه ۲۲مارس (۲فروردین) ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت گرینویچ انجام شد.

طی این عملیات ماهواره سنجشی بلک‌اسکای گلوبال-۹ (BlackSky Global-9) برای شرکت آمریکایی بلک‌اسکای گلوبال، ماهواره ارتباطاتی قنطورس-۳ (Centauri-3) برای شرکت آمریکایی فلیت اسپیس (Fleet Space Technologies)، ماهواره تحقیق و توسعه گان‌اسموک-جی-۱ (Gunsmoke-J-1) متعلق به شرکت آمریکایی SMDC (سرواژه SM Development Corporation)، ماهواره ارتباطاتی میریوتا-۷ (Myriota-7) برای شرکت استرالیایی میریوتا، دو ماهواره تحقیق و توسعه RAAF M2 متعلق به نیروی دفاعی استرالیا (Australian Defence Force)، ماهواره تحقیق و توسعه ویری هچلینگ وی۲.۰ (Veery Hatchling v0.2) برای شرکت آمریکایی کِر وذر (Care Weather Technologies) و همچنین ماهواره پث‌استون (Pathstone) متعلق به راکت لب در مدار لئو قرار گرفتند. پث‌استون به‌منظور آزمایش باس جدید شرکت راکت لب موسوم به فوتون-لئو Photon-LEO در مدار زمین قرار گرفته است.

نمای ماهواره پث‌استون

بلک‌اسکای گلوبال-۹، سنگین‌ترین محموله این عملیات، نهمین ماهواره از یک منظومه است که ماهواره‌های آن مجهز به ابزاری موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) بوده و قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) در چهار باند با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر هستند. اولین ماهواره این منظومه سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره از منظومه مذکور در مدار قرار گیرند.

نمای ماهواره‌های بلک‌اسکای گلوبال

الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای یک‌بار مصرف است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین است.

الکترون که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این ماموریت تاکنون ۱۸ عملیات پرتاب داشته که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۷.۵ میلیون دلار دربردارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد.

 

wikipedia ، rocketlaunch ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، nasaspaceflight 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17584
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها