روسیه ماهواره‌های ۱۸ کشور جهان شامل دو ماهواره ساخت تونس و عربستان را به فضا پرتاب کرد

0 291

روسیه طی یک پرتاب فضایی تجاری ۳۸ ماهواره از ‍۱۸ کشور را توسط ماهواره‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به مدار زمین فرستاد. در این عملیات نخستین ماهواره ساخت تونس و یک ماهواره ساخت عربستان در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفتند. ماموریت مذکور روز دوشنبه ۲۲مارس (۲فروردین) ساعت ۰۶:۰۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur) در قزاقستان انجام شد که طی آن ماهواره‌‌ سنجشی CAS500-1 متعلق به کره جنوبی به‌عنوان محموله اصلی، ۴ ماهواره سنجشی گروس (GRUS) متعلق به ژاپن، ماهواره سنجشی دی‌ام‌ست-۱ (DMSat-1) برای امارات متحده عربی به‌همراه ماهواره‌های ارتباطاتی لاکوناست-۲بی (LacunaSat-2b) برای بریتانیا، هایبر (Hiber-3) برای هلند و ۲ ماهواره ارتباطاتی کپلر (Kepler) متعلق به کانادا به مدار زمین تزریق شدند.

در این ماموریت همچنین ماهواره‌های تحقیق و توسعه چلنج‌وان (ChallengeOne) برای تونس، نجم-۱ (Najm 1) و کا‌اس‌یو-کیوبست (KSU-CubeSat) برای عربستان،‌ ۲ ماهواره السا-دی (ELSA-d) متعلق به ژاپن، بوکاست-۱ (BCCSAT-1) برای تایلند، یونی‌ست-۷ (UniSat-7)، وایلدترک‌کیوب-سیمبا (WildTrackCube-SIMBA)، استکو (STECCO) و فس-۱ (FEES-1) برای ایتالیا، اسماگ-۱ (SMOG-1) متعلق به مجارستان، نانوست‌سی‌-بی‌آر-۲ (NanoSatC-Br-2) برای برزیل، ۳ ماهواره سمسون (SAMSON) متعلق به رژیم صهیونیستی، ۲ ماهواره کانیوال-سی (CANYVAL-C) و ماهواره KMSL متعلق به کره جنوبی، جی‌آربی‌آلفا (GRBAlpha) به‌طور مشترک متعلق به اسلواکی و مجارستان، 3B5GSAT برای اسپانیا، اوربی‌کرفت-زرکی (Orbicraft-Zorkiy)، کیوب‌اس‌ایکس-اچ‌اس‌ای (CubeSX-HSE) و کیوب‌اس‌ایکس-سیریوس-اچ‌اس‌ای (CubeSX-Sirius-HSE) متعلق به روسیه، ۴ ماهواره بی‌ست (BeeSat) برای آلمان و در نهایت ماهواره DIY-1 برای آرژانتین به فضا پرتاب شدند.

CAS500-1 ماهواره‌ای با وزن حدودا ۵۰۰ کیلوگرم و عمر طراحی ۴ سال بوده که موسسه تحقیقاتی هوافضای کره جنوبی (Korea Aerospace Research Institute به‌اختصار KARI) آن را ساخته است و اپراتوری می‌کند. این ماهواره با بهره‌گیری از محموله‌ای موسوم به AEISS-C (سرواژه dvanced Earth Imaging Sensor System) قادر به تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با قدرت تفکیک مکانی ۰.۵ متر و تصویربرداری رنگی با قدرت تفکیک مکانی ۲ متر است.

نمای ماهواره CAS500-1

همچنین چلنج‌وان که اولین ماهواره ساخت تونس محسوب می‌شود، با ابعاد 3U و عمر طراحی ۱ تا ۲ سال در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره را شرکت آفریقایی تلنت (TELNET) ساخته و ماموریت آن آزمایش فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیا و قابلیت‌های ارسال و دریافت داده عنوان شده است.

نمای ماهواره چلنج‌وان

کا‌اس‌یو-کیوبست را نیز دانشگاه ملک سعود (King Saud University) عربستان ساخته است و اولین ماهواره دانشگاهی این کشور محسوب می‌شود. ماهواره مذکور با ابعاد 1U برای بررسی‌های برنامه‌ریزی و مهندسی ماهواره‌ها توسط دانشجویان این دانشگاه، در مدار زمین قرار گرفته است.

نمای ماهواره کا‌اس‌یو-کیوبست

سایوز-۲ نسخه پیشرفته ماهواره‌بر سایوز است که مرکز پراگرس راکت اسپیس (Progress Rocket Space Centre) و اداره طراحی خودکار شیمیایی (Chemical Automatics Design Bureau) هر دو متعلق به روسیه آن را ساخته‌اند. این ماهواره‌بر دارای چهار نسخه بوده که در این ماموریت از نسخه سایوز ۲.۱آ (Soyuz 2.1a) استفاده شد. سایوز ۲.۱آ به حمل ۷۰۲۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

سایوز-۲ یک ماهواره‌بر سوخت مایع دو مرحله‌ای است که دارای طول کلی ۴۶.۳ متر بوده و قطر مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۲.۹۵ متر و ۲.۶۶ متر می‌باشد. همچنین یکی از مراحل فوقانی آن فرگات (Fregat) نام دارد که در این عملیات پرتاب از آن استفاده شد. این مرحله با ۱.۵ متر طول دارای قطری معادل ۳.۳۵ است. سایوز-۲ با وزن ۳۱۲ تن اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۱۱۶ ماموریت را به‌انجام رسانده که ۷ مورد آن ناموفق بوده است. هر بار پرتاب این ماهواره‌بر برای آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) بین ۳۵ تا ۴۸.۵ میلیون دلار هزینه دربردارد.

 

spa.gov ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، nasaspaceflight ، wikipedia ، rocketlaunch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=17583
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها