رصدخانه آنلاین در اختیار همگان

2 64,787

رصد آنلاین آسمان و همچنین دیدن ماه با تلسکوپ آنلاین رایگان همواره جزو علاقه‌مندی‌های بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان بوده و امروزه این امر با استفاده از رصدخانه آنلاین و از طریق اینترنت میسر شده است. در این مقاله وبسایت‌هایی را معرفی می‌کنیم که از طریق آن‌ها می‌توانید آسمان را به صورت زنده رصد کنید. با ما همراه باشید.

رصد آنلاین آسمان

برای رصد آنلاین آسمان و اجرام آسمانی مانند ماه برنامه‌های اینترنتی مختلفی راه‌اندازی شده است که شما می‌توانید با مراجعه به آن‌ها امکان رصد آنلاین آسمان را داشته باشید. برخی از این برنامه‌ها داده‌ها تلسکوپ‌های مختلف را با یکدیگر تلفیق می‌کنند تا تصاویر کامل‌تر و جامع‌تری را در اختیار کاربران قرار دهند. در اینجا به معرفی دو وبسایت، یکی رایگان و دیگری با پرداخت هزینه اشتراک ماهیانه، می‌پردازیم که چنین امکانی را برای شما فراهم می‌کنند؛ سپس راهنمایی‌هایی را برای رصد ماه از طریق اینترنت به شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

تلسکوپ آنلاین رایگان

برنامه تلسکوپ جهانی (WorldWide Telescope) یک برنامه اینترنتی رایگان است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به‌تماشای نقاط مختلف کیهان بپردازند. این تلسکوپ آنلاین رایگان تصاویر تهیه‌شده توسط تلسکوپ‌های مختلف شامل هابل، پرتو ایکس چاندرا ( Chandra X-Ray Observatory Center)، SDSS (سرواژه Sloan Digital Sky Survey) را با یکدیگر تلفیق می‌کند. از مطالعه اجرام آسمانی و پدیده‌های فضایی چه می‌دانید؟

تلسکوپ آنلاین رایگان

کاربران می‌توانند در میان کهکشان‌ها گردش کنند یا در مسیرهای معینی در فضا را که ستاره‌شناسان مشخص کرده‌اند، کاوش کنند. به‌گفته بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت، تلسکوپ جهانی ابزاری قدرتمند برای پیشرفت علوم و آموزش به علاقمندان نجوم است که اکتشاف و گردش در کیهان را برای عموم فراهم می‌آورد. وبسایت تلسکوپ جهانی از این لینک در دسترس است.

رصدخانه آنلاین

رصدخانه عمومی اسلوه (Slooh) به‌منظور تعامل بهتر بين اخترشناسان حرفه‌ای و مبتدی در اكتشاف فضا به‌كمك تلسكوپ رباتيك اين سازمان، تغييراتی در وبگاه خود اعمال كرد. رصدخانه اسلوه (Slooh) يک تلسکوپ رباتيک است که امکان اتصال کاربران از طريق اينترنت و انجام رصد را فراهم می‌کند. در واقع اسلوه مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها است که در جزاير قناری اسپانيا و نيز در کشور شيلی قرار دارند.

کاربران برای استفاده از اين تلسکوپ اشتراک ماهيانه پرداخت می‌کنند كه برای سطوح مختلف هزينه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است، همچنين کاربران برای يك دوره ۳۰ روزه آزمايشی می‌توانند از بخش‌هاي اختصاصی اين وبگاه به‌طور رايگان استفاده كنند. وبگاه اسلوه از این لینک در دسترس است.

در همین رابطه بخوانید: نقشه آسمان شب و صورت‌های فلکی به‌صورت آنلاین

تلسکوپ رایگان آنلاین
رصدخانه اسلوه

اين تلسکوپ اولين تلسکوپ رباتيکی است که رويدادهای نجومي را به‌صورت زنده از طريق اينترنت پخش كرده است. تلسکوپ مذکور رويدادهای مهم نجومی مانند خورشيدگرفتگی و ماه‌گرفتگی، گذر سياره‌های زهره و عطارد، مقارنه‌ها، گذر سيارک‌ها و دنباله‌دارها از نزديک زمين، بارش‌های شهابی، شفق‌های قطبی و اعتدال بهاری را به‌صورت زنده پوشش داده است. تمام برنامه‌های پيشين اين تلسکوپ ضبط و آرشيو شده و روی وبگاه آن قابل مشاهده است.

به‌گفته مدیران این رصدخانه، هدف اين سازمان از بهينه‌سازی سايت اسلوه، برقراری ارتباط بين مردمان كشورهای مختلف از طريق كاوش در كيهان است. وی اين فعاليت را یک عمل اجتماعی می‌داند، چرا كه مردم با هم به‌جستجوی آسمان می‌پردازند و ايده‌های جديدشان را با هم به‌اشتراك می‌گذارند و اين امر می‌تواند سرگرم‌كننده باشد.

از سال ۲۰۰۲ به مدت ۴۸۰۰ شب متوالی، اعضای رصدخانه اسلوه به‌كمك تصاوير تلسكوپ رباتيك اين سازمان بيش از ۵ ميليون عكس از اجرام فضایی منحصربه‌فرد را گردآوری كردند. آن‌ها می‌توانند تصاوير زنده را از تلسكوپ دريافت و تماشا کرده و در صورت لزوم ذخيره كنند. اين امكانات به كاربران اجازه می‌دهد تا در هر شرايطی به فايل‌های خود دسترسی داشته باشند.

همجنين برخی از اعضای اسلوه اجازه دارند در شرايط آب‌وهوایی نامناسب يا وقوع طوفان، گنبدهای تلسكوپ‌ها را ببند و در صورت لزوم برای رصد آسمان آن‌ها را باز كنند.

تلسکوپ آنلاین

وبگاه جديد اسلوه خدمات پيشرفته‌ای به كاربران ارائه می‌دهد كه منجر به استفاده آسان از تلسكوپ اسلوه است؛ تنها چيزي كه به آن نياز داريد امكان اتصال به اينترنت است. كاربران می‌تواند تا يك هفته قبل تلسكوپ اسلوه را برای رصد هر نقطه از آسمان كه در بالای افق و محدوده ديد اسلوه است، آنلاين رزرو كنند.

رصدخانه اصلی اسلوه در جزيره تنريف (Tenerife) در جزاير قناری اسپانيا به‌دور از آلودگي نوری واقع است. اين محل شامل دو گنبد می‌شود كه هر كدام دارای دو تلسكوپ هستند. هر گنبد يك تلسكوپ با قدرت بزرگنمایی زياد و يك تلسكوپ ميدان ديد گسترده دارد.

يك گنبد برای رصد اجرام سياره‌ای بهينه‌سازی شده و گنبد ديگر برای كاوش در اعماق آسمان كاربرد دارد. هر گنبد دو نما فراهم می‌کند؛ يكی با بزرگنمایی زياد (با ميدان باريك) كه از طريق تلسكوپ سلسترون اشميت‌گاسكرين ۱۴ اينچی قابل مشاهده است و دیگری نمای بازی را به‌وسيله لنز تله‌فوتو يا تلسكوپ شكستی آپوكروماتيك ارائه می‌دهد.

رصد ماه آنلاین

یکی از جالب‌ترین سایت‌هایی که برای تماشای قمر زمین توسط ناسا ارائه شده است، مون‌ ترک (Moon Trek) نام دارد. در این سایت شما می‌توانید کره ماه را با حرکت موس چرخانده و هر قسمت از آن را که دلخواه شماست نزدیک کرده و مشاهده کنید. با مون‌ترک در حقیقت به یک راهپیمایی فضایی مجازی روی سطح ماه می‌روید! این سایت نقشه‌ای از ماه را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از داده‌های فضاپیماهای قمری ناسا ایجاد شده است.

با این نقشه به هر نقطه‌ای از قمر زمین که می‌خواهید بروید، فاصله یا ارتفاع یک برآمدگی را به منظور قدم زدن روی سطح ماه محاسبه کنید! یا ویژگی‌های لایه‌ای سطح و دمای ماه را مشخص نمایید. اگر هدست «واقعیت مجازی» دارید، می‌توانید مون ترک را به صورت سه‌بعدی تجربه کنید.

از طریق این لینک وارد سایت مون ترک شوید. در قسمت پایین سمت چپ تصویر ابزاری را مشاهده می‌کنید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قمر زمین را در حالت‌های مختلف ببینید. با روشن کردن گزینه اول ماه را ثابت نگه دارید تا بدین شکل چرخش آن با موس متوقف شود و امکان مشاهده آن را در همان وضعیت داشته باشید.

در همین رابطه بخوانید: تلسکوپ فضایی جیمز وب را به صورت لحظه‌ای پایش کنید

رصد آنلاین ماه تلسکوپ آنلاین

با باز کردن دکمه دوم چهار گزینه پیش روی شما ظاهر می‌شود که اولین آن‌ها 3D Globe است و به شما این امکان را می‌دهد تا ماه را در حالت سه‌بعدی تماشا کنید. گزینه‌های North Pole Map و South Pole Map نیز به ترتیب قطب شمال و قطب جنوب ماه را نمایش می‌دهند. با انتخاب گزینه Global Map هم قادر به مشاهده تصویر ماه به صورت گسترده و نه کره‌ای خواهید بود. دکمه آخر که علامتی شبیه یک خانه است، حالت ماه را به شکل پیش‌فرض سایت برمی‌گرداند.

در قسمت بالا سمت چپ تصویر ابزاری شبیه به یک کتابخانه وجود دارد که داده‌های بسیار جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با باز کردن این ابزار اطلاعات و تصاویری از ماموریت‌های مختلف ناسا به ماه به نمایش درمی‌آید، از جمله ماموریت‌های مشهور آپولو مانند آپولو ۱۱ که طی آن اولین سفر انسان به ماه رقم خورد. به علاوه، در سمت راست پایین تصویر می‌توانید مختصات هر نقطه ماه را ببینید.

نکته قابل توجه در هنگام رصد قمر زمین دهانه‌های برخوردی متعددی است که روی سطح ماه دیده می‌شوند. دهانه برخوردی در ستاره‌شناسی به حفره یا گودالی در سطح اجرام کیهان اطلاق می‌شود که به دلیل برخورد شهاب‌سنگ‌ها به وجود آمده باشند. طی یک میلیارد سال اول تاریخ منظومه خورشیدی، بمباران عظیمی از شهاب‌سنگ‌ها در تمام سیاره‌ها به وقوع پیوسته است که دهانه‌های برخوردی نتیجه این رویداد کیهانی هستند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله نقشه کره زمین آنلاین را نیز حتما بخوانید.

منبع space worldwidetelescope
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1717
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
5 ماه قبل

هم اکنون اوج ماه گرفتگی است

رامین
رامین
4 سال قبل

دیدن اول ماه