۳۰اسفند خورشید به اعتدال بهاری می‌رسد

0 170

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اعلام کرد ساعت ۱۳:۰۷ شنبه ۳۰اسفند۱۳۹۹ مرکز خورشید به نقطه اعتدال بهاری می‌رسد و روز پس از آن آغاز سال نوی خورشیدی خواهد بود. مسعود عتیقی دراین‌باره گفت: «با پشت‌سر گذاشتن سال ۱۳۹۹ و با توجه به اینکه لحظه تحویل سال نو پس از ساعت ۱۲ ظهر ۳۶۶امین روز سال (۳۰اسفند) است، به استقبال نوروز ۱۴۰۰ می‌رویم.» گفتنی است سالی که ۳۶۶ روز باشد، سال کبیسه نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: «ازآنجایی‌که از دو بار منطبق شدن مرکز دایره خورشید بر نقطه اعتدال بهاری، یک سال خورشیدی ایجاد می‌شود و در ساعت ۱۳:۰۷ روز ۳۰اسفند مرکز خورشید به اعتدال بهاری می‌رسد، فردای این روز آغاز سال نوی خورشیدی خواهد بود.» به‌گفته این محقق حوزه نجوم، به‌جز کبیسه‌های چهار ساله، در دوره‌های ۲۹، ۳۳ و ۳۷ ساله، کبیسه‌های پنج ساله نیز در تقویم ایرانی وجود دارد، به‌نحوی که آن را به یکی از دقیق‌ترین گاهشماری‌ها تبدیل کرده است. این در حالی است که نگهداری کبیسه‌ها در تقویم‌های مختلف وجود دارد، اما نحوه این کبیسه‌گیری‌ها میزان دقت هر گاهشماری‌ را بیان می‌کند.

عتیقی خاطر نشان کرد: «در توضیح نقطه اعتدال بهاری می‌توان گفت علی‌رغم آنکه زمین به گرد خورشید در حرکت است، از نظر ظاهری و از دید ناظر زمینی اینطور به‌نظر می‌رسد که خورشید بر روی کره آسمان و در بین صور ۱۲ گانه منطقةالبروج جا‌به‌جا می‌شود و دایره بزرگی را ایجاد می‌کند که به آن دایرةالبروج می‌گویند.»

مدیر انجمن نجوم آماتوری اضافه کرد: «از سوی دیگر، با امتداد استوای زمین تا بی‌نهایت و ترسیم آن بر روی کره آسمان، دایره بزرگ دیگری به‌دست می‌آید که به آن استوای آسمان یا معدل‌النهار گفته می‌شود. از‌آنجایی‌که دایرةالبروج و استوای آسمان با هم زاویه‌ای در حدود ۲۳.۵ می‌سازند، این دو دایره بزرگ در دو نقطه همدیگر را قطع کرده و به آن‌ها اعتدالین گفته می‌شود که یکی اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است و در سراسر کره زمین در این دو موقعیت از سال، طول روز و شب با هم برابر است.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16561
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها