تصویر تلسکوپ هابل از جرمی نادر با دنباله‌ای به‌طول بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر

0 172

تلسکوپ فضایی هابل تصویر یک جرم نادر به‌نام P/2019 LD2 را در مدار مشتری ثبت کرده است. این جرم که شبیه به دنباله‌دارها است، برای نخستین‌ بار در گروهی از سیارک‌های مشتری موسوم به تروجان‌ (Trojan) رصد می‌شود. در واقع P/2019 LD2 جرمی مابین دنباله‌دار و سیارک است و دنباله‌ای از غبار و گاز به‌طول تقریبا ۶۴۳ هزار کیلومتر از خود به‌جا می‌گذارد و به‌گفته اخترشناسان احتمالا یک ریزسیاره یا سانتور (Centaur) است.

دنباله‌دارها از جنس غبار و یخ و سیارک‌ها از سنگ هستند و تفاوت در جنس سبب می‌شود تا اخترشناسان بتوانند حین رصد آسمان این دو شی را از هم تشخیص دهند. مدار سانتورها معمولا مدار سیاره‌های دیگر را قطع می‌کند، بنابراین اجرامی ناپایدار هستند که ساختار درونی آن‌ها بیشتر شبیه به سیارک‌ها است.

علاوه‌براین سطح سانتورها از آب یخ‌زده پوشیده شده است و حین سفر در فضا دمی شبیه به دنباله‌دارها از خود به‌جا می‌گذارند که این دم به‌واسطه تبخیر یخ‌های سطحی، دنباله‌ای بسیار طولانی از مواد در فضا پخش می‌کند. البته رصدهای قبلی تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا از وجود گازهای کربن مونوکسید و دی‌اکسید کربن نیز در این دنباله خبر داده بود. 

بریس بولین (Bryce Bolin)، از محققان تلسکوپ هابل، می‌گوید: «می‌خواهیم بدانیم چگونه این جرم توسط مشتری به‌دام افتاده و بین تروجان‌ها گرفتار شده است. ممکن است این اتفاق به خاطر عبورش از نزدیکی مشتری رخ داده باشد.» بر اساس شبیه‌سازی‌ها P/2019 LD2 مدت زمان زیادی بین سیارک‌های مشتری نخواهد بود و احتمالا در آینده دوباره به مشتری نزدیک شده و تغییر مسیر خواهد داد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16558
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها