شناسایی یک سیاه‌چاله در حال حرکت

محققان با مقایسه سرعت سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم و کهکشان‌ها موفق به شناسایی یک سیاه‌چاله کلان‌جرم در حال حرکت شدند. دومینیک پس (Dominic Pesce)، ستاره‌شناس مرکز آمریکایی اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین (Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics)، و همکارانش طی مطالعه‌ای ابتدا ۱۰ کهکشان و چند سیاه‌چاله‌ کلان‌جرم و به‌طور خاص سیاه‌چاله‌هایی را که درون قرص‌های برافزایشی آن‌ها آب وجود دارد، مورد بررسی قرار دادند. این روش به آن‌ها کمک کرد تا تشخیص دهند که از ۱۰ سیاه‌چاله کلان‌جرم ۹ مورد ساکن هستند، اما یکی از آن‌ها با بقیه فرق می‌کند و به‌نظر می‌رسد در حال حرکت است.

سیاه‌چاله مذکور در فاصله ۲۳۰ میلیون سال نوری از زمین واقع شده و در مرکز کهکشانی به‌نام 2456+۰0437 J قرار دارد و جرم آن حدود سه میلیون برابر خورشید است. محققان در ادامه با استفاده از مشاهدات رصدخانه‌های آرسیبوی (Arecibo) پورتوریکو و رصدخانه جمنای (Gemini) که شامل دو تلسکوپ در آمریکا و شیلی می‌شود، یافته‌های اولیه خود را تایید کردند. این سیاه‌چاله کلان‌جرم با سرعتی در حدود ۱۱۰ هزار مایل در ساعت در داخل 2456+۰0437 J درحال حرکت است.

همان‌طور که آب به دور سیاه‌چاله می‌چرخد، یک پرتوی لیزر مانند از موج رادیویی به‌نام مازر (maser) تولید می‌شود. پس می‌گوید: ≪ما انتظار نداریم که اکثر سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در حال حرکت باشند. آن‌ها به‌قدری سنگین هستند که حرکت کردن برایشان دشوار است و معمولا تمایل دارند در یک مکان ثابت بمانند.≫ وی در ادامه می‌افزاید: ≪پس از این مراحل سیاه‌چاله‌ها را با مجموعه‌ای از آنتن‌های رادیویی و با استفاده از روش معروف تداخل‌سنجی خط پایه بسیار طولانی (VLBI) مورد مطالعه قرار می‌دهیم که این محاسبات می‌توانند به اندازه‌گیری دقیق سرعت سیاه‌چاله کمک کنند.≫