اخترشناسان از تشکیل دوباره اتمسفر در سیاره فراخورشیدی مشابه زمین خبر می‌دهند

دانشمندان یک سیاره‌ فراخورشیدی کشف کرده‌اند که احتمال می‌دهند جو خود را از دست داده و سپس در آن جو ثانویه شکل گرفته است. بررسی‌ها بر روی رصدهای سال ۲۰۱۷ تلسکوپ فضایی هابل از سیاره فراخورشیدی GJ 1132 b نشان می‌دهد این سیاره پس از اینکه اتمسفرش را از دست داد، به کمک فعالیت‌های آتشفشانی به اتمسفر دوم دست پیدا کرده است.

به‌طور خاص دانشمندان به دنیایی از مواد مذاب اشاره دارند که در پوسته‌ای نازک قرار گرفته و می‌تواند مانند پوسته تخم‌مرغ شکسته شود و ترک‌هایی که توسط کشیده شدن سیاره توسط ستاره مادر به‌نام گلیسی 1132 (Gliese 1132) ایجاد می‌شوند، به گازها اجازه می‌دهد تا به بیرون نفوذ کنند و جو دوم را شکل دهند.

دانشمندان برای درک آنجه در این سامانه روی می‌دهد به ارتباط نزدیک GJ 1132 b با ستاره گلیسی ۱۱۳۲ (Gliese 1132) چشم دوخته‌اند. باتوجه‌به ویژگی‌های مدار گردش به دور ستاره، پژوهشگران گمان می‌کنند که در این حالت کشش ستاره به‌اندازه‌ای قوی است که سیاره GJ 1132 b را بسیار گرم می‌کند و درنتیجه فعالیت‌های آتشفشانی در آن روی می‌دهد. بنابراین جو فعلی این سیاره می‌تواند ناشی از گازهای حاصل از مواد مذاب در این سیاره باشد.

افزون بر این، پژوهشگران فکر می‌کنند که سیاره GJ 1132 b یک گام جلوتر هم رفته است. بعد از اینکه این سیاره جو اصلی هیدروژن و هلیوم خود را از دست داد، به دنیایی بدون پوشش تبدیل شد، اما رصدهای هابل نشان می‌دهد که امروزه GJ 1132 b در مخلوطی از هیدروژن، سیانید هیدروژن، متان و آیروسل قرار دارد که شرایطی مانند دود در زمین است.

جو زمین توسط میدان مغناطیسی سیاره زمین نگه داشته می‌شود و داشتن جو برای یک سیاره آسان نیست، اما سیاره‌های دیگر چنین موقعیتی ندارند. برای نمونه مریخ در گذشته جو غلیظی داشته است، ولی بیشتر آن پس از آنکه سیاره میدان مغناطیسی خود را حدود ۴ میلیارد سال پیش از دست داد، از بین رفته است و در مورد سیاره‌های فراخورشیدی هم می‌تواند اتفاق مشابهی روی دهد. دانشمندان امیدوارند که تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب (James Webb) ناسا که قرار است در اکتبر۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود، بتواند سطح GJ 1132 b را در طیف فروسرخ که به دما گره خورده است، رصد کند.

منبع دیجی‌کالا