ناسا جو سیاره‌ها را با هدف یافتن نشانه‌های حیات فرازمینی بررسی می‌کند

0 117

ناسا‌ برای نخستین بار به بررسی نیتروژن دی‌اکسید (NO2) به‌عنوان یکی از آلودگی‌های حاصل از آثار فناوری تمدن‌های پیشرفته پرداخته است. انتخاب نیتروژن دی‌اکسید برای این منظور از آن روست که بخش زیادی از نیتروژن دی‌اکسید موجود در جو زمین حاصل فعالیت‌های انسانی است. بر اساس این پژوهش‌ها، اگر تمدن فرازمینی پیشرفته‌ای در منظومه‌های ستاره‌ای مجاور وجود داشته باشد، می‌توان ازطریق آلودگی جو سیاره به وجود آن پی برد. محققان نیز در بررسی‌های خود بر اساس پژوهش‌ها از مدل‌سازی رایانه‌ای برای پیش‌بینی احتمال کشف نشانه‌های ناشی از آلودگی نیتروژن دی‌اکسید با تلسکوپ استفاده کردند. 

دانشمندان نمی‌توانند با ارسال فضاپیما تمدن‌های پیشرفته را در کهکشان‌های دوردست به‌دلیل فاصله زیاد سیاره‌های فراخورشیدی از زمین جستجو کنند؛ به‌همین‌دلیل، باید از تلسکوپ‌های قدرتمند برای بررسی جو این سیاره‌ها کمک بگیرند. یافته‌ها نشان می‌دهد، تمدن‌های احتمالی در سیاره‌های مشابه زمین که در مدار ستاره‌ای مانند خورشید می‌چرخند، نیتروژن دی‌‌اکسید تقریبا یکسانی با زمین تولید می‌کنند. وجود نیتروژن دی‌اکسید با رصد نور بازتاب‌شده از سیاره‌های فراخورشیدی به‌دلیل جذب برخی رنگ‌های نور مرئی توسط آن، کشف‌ می‌شود. همچنین با صرف زمان تقریبی چهارصد ساعت با استفاده از تلسکوپ‌های ناسا در طول موج نور مرئی تا فاصله سی‌سال نوری می‌توان بازتاب آن را رصد کرد.

گیادا آرنی (Giada Arney)، محقق ناسا، نیز اعتقاد دارد تقریبا ۷۶ درصد از نیتروژن دی‌اکسید روی زمین حاصل فعالیت‌های صنعتی است. اگر بتوان این ماده را روی سیاره دیگری کشف کرد، با مدل‌هایی حداکثر مقدار انتشار نیتروژن دی‌اکسید حاصل از فعالیت‌های غیرصنعتی را باید تخمین زد‌. اگر مقدار نیتروژن دی‌اکسید مشاهده‌شده بیشتر از این حد باشد، احتمالا سایر نیتروژن دی‌اکسید موجود حاصل فعالیت‌های صنعتی است.

از موانع این پژوهش، فراوانی ستاره‌های سردتر مثل ستاره‌های نوع K و نوع M بیشتر از ستاره‌های مشابه خورشید است. این ستاره‌ها معمولا نور فرابنفش کمتری تولید می‌کنند که باعث تجزیه نیتروژن دی‌اکسید می‌شود و به‌همین‌دلیل کشف نشانه نیتروژن دی‌اکسید در اطراف آن‌ها راحت‌تر است. ستاره‌های فراوان‌تر احتمال کشف تمدن فرازمینی را هم افزایش می‌دهند. ازآنجایی‌که نیتروژن دی‌اکسید به‌صورت طبیعی تولید می‌شود، دانشمندان باید با دقت فراوانی آن را بررسی کنند.

از موانع دیگر ابرها یا ذرات معلق در جو را شامل می‌شوند که نور مشابه طول موج نیتروژن دی‌اکسید را جذب می‌کنند و می‌توانند اثر این ماده را شبیه‌سازی کنند. بر اساس مدلی اولیه، جو یک سیاره مانند ستون مستقلی از زمین آن عمل می‌کند و لایه‌های متعددی دارد. این فرضیه برای اغلب اهداف و محاسبات سریع مناسب ا‌ست، اما سیاره‌ها اجرام سه‌بعدی هستند، نه ستون‌های واحد؛ ازاین‌رو پژوهشگران در بررسی بعدی خود از مدل‌های سه‌بعدی برای مقایسه‌ دقت نتایج اولیه‌ خود استفاده می‌کنند. 

جیکوب هک میسرا (Jacob Haqq-Misra)، از موسسه‌ علوم بلو ماربل (Blue Marble Institute of Science) آمریکا، نیز دراین‌باره می‌گوید: ≪پژوهش‌های دیگر، کلروفلوئورکربن (CFC) فراورده‌های صنعتی یخچال‌ها را به‌عنوان آثار فناوری تمدن‌های پیشرفته بررسی کرده‌اند. CFCها به ‌هیچ ‌عنوان در طبیعت تولید نمی‌شوند و به‌دلیل تاثیر بر لایه ازون به‌راحتی قابل ردیابی است و از آثار قطعی فناوری تمدن‌های پیشرفته محسوب می‌شوند. با‌این‌‌حال، CFCها در شرایط شیمیایی بسیار خاص تولید می‌شوند که ممکن است در همه‌جا رایج نباشد، اما در مقایسه با نیتروژن دی‌‌اکسید یکی از فراورده‌های اصلی فرایند احتراق است.≫ ستاره‌شناسان بیش از چهارهزار سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند، برخی از این سیاره‌ها ممکن است از شرایط مناسب برای حیات برخوردار باشند و برخی شاید دنیاهایی سکونت‌پذیر با تمدن‌های پیشرفته باشند. 

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16549
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها