شهاب‌سنگی که به انگلستان برخورد کرد از نوعی بسیار نادر بود

0 170

محققان اعلام کردند شهاب‌سنگی که در روز ۲۸فوریه (۱۰اسفند) آسمان انگلستان و شمال اروپا را روشن کرد، نوع بسیار نادری از شهاب‌سنگ‌ها بوده است. قطعاتی از این شهاب‌سنگ در مسیر ورودی خانه‌ای در منطقه کاستولدز (Cotswolds) افتاد که می‌تواند به حل سوالاتی در مورد تاریخچه منظومه‌ شمسی و حیات روی زمین کمک کند. دانشمندان در مورد این قطعه شهاب‌سنگ ۳۰۰ گرمی می‌گویند که یک کندریت کربن‌دار است. این ماده اولین و دست‌نخورده‌ترین ماده‌ موجود در منظومه‌ شمسی به‌شمار می‌رود و دارای مواد آلی و آمینواسید است که حیات را تشکیل می‌دهند.

موزه تاریخ طبیعی لندن اعلام کرده است این قطعه سنگ در شرایط خوبی قرار دارد و بلافاصله پس از برخورد شهاب‌سنگ، بازیابی شده و از نظر کیفیت و کمیت قابل مقایسه با نمونه سنگ‌هایی است که توسط ماموریت‌های فضایی به زمین منتقل شده‌اند. ریچارد گرینوود (Richard Greenwood)، محقق دانشگاه آزاد (Open University) انگلستان، می‌گوید: «وقتی آن را دیدم بلافاصله متوجه شدم که این یک شهاب‌سنگ نادر است و اتفاقی کاملا منحصربه‌فرد روی داده است.» در این موزه حدود ۶۵ هزار شهاب‌سنگ شناخته‌شده در زمین وجود دارد که تنها ۱۲۰۶ مورد از آن‌ها هنگام افتادن مشاهده شده‌اند و از این تعداد فقط ۵۱ مورد کندریت کربن‌دار هستند.

این شهاب‌سنگ توسط هزاران نفر در انگلستان و شمال اروپا دیده شد و تصاویر آن توسط دوربین‌ خانه‌ها و سایر دوربین‌ها به‌ثبت رسید. شهاب‌سنگ مذکور پیش از آن که به جو زمین برخورد کند، با سرعتی حدود ۱۴ کیلومتر در ثانیه در حال حرکت بود و سرانجام بخشی از آن به شهر وینچکم (Winchcombe) برخورد کرد و بخش‌های دیگر نیز از مناطق محلی جمع‌آوری شدند. تصاویر ثبت‌شده از این شهاب‌سنگ توسط مردم و مجموعه دوربین‌های مخصوص انگلستان کمک کرد تا مکان دقیق آن در منظومه‌ شمسی مشخص شود.

 

mehrnews

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16536
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها