استفاده از اوریگامی برای ساخت آنتن ماهواره‌های کوچک

محققان با الهام از هنر باستانی ژاپنی «اوریگامی» (Origami) آنتن تاشوی بسیار کوچکی را برای میکروماهواره‌ها و نانوماهواره‌های ارتباطاتی نسل ۶G مستقر در مدار لئو ساخته‌اند که با استفاده از آن می‌توان مشکل محدودیت‌هایی را که فناوری آنتن در این نوع ماهواره‌ها ایجاد می‌کند، برطرف نمود. ابعاد این آنتن در حالت تاخورده ۳۲.۵ میلی‌متر مکعب بوده و دارای وزنی معادل ۵ گرم است. بر اساس ادعای محققان، با بهره‌گیری از آنتن یادشده، هزینه توسعه ماهواره‌ها کاهش یافته و عملکردشان نیز بهبود می‌یابد.

پژوهشگران دانشگاه ملی پوسان (Pusan National University) کره جنوبی و دانشگاه آلاباما (University of Alabama) آمریکا قسمت عمده این آنتن را از ماده‌ای ارزان قیمت ساخته‌اند و بسته به اینکه ماهواره‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند یا با زمین، حالت‌های مختلف استقرار آن‌ها در مدار را با بهره‌گیری از آنتن مذکور بررسی کردند.

بنابر اظهارات محققان، حجم، الگوهای تابش و قطبش یا پلاریزاسیون (Polarization) آنتن با توجه به حالت عملکرد مورد نیاز قابل تنظیم است. آن‌ها با توجه به نتایج آزمایش‌ها امیدوارند در آینده مشابه این آنتن را برای ماهواره‌های ارتباطاتی بزرگتر در مدار ژئو و سایر پلتفرم‌های مخابراتی روی زمین نیز توسعه دهند.

منبع sciencedaily