برنامه اروپا برای اکتشاف غارهای سطح ماه

مطابق اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA)، سومین دور از سری مطالعات بررسی غارهای ماه با هدف اکتشاف دالان‌های گدازه و غارهای زیرزمینی قمر زمین آغاز شد؛ برنامه‌ای که در جهت کمک به تحقق برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) صورت می‌گیرد. این ماموریت براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از دو ماموریت پیشین به‌نام‌های کِیوس (CAVES) و پانگئا (Pangaea) انجام می‌شود. بررسی ورودی و زیرساخت غارهای ماه از آن جهت مهم است که می‌تواند درک دانشمندان از منابع ماه و اشعه‌های ساطع‌شده توسط رگولیت‌ (Regolith) قمر زمین را افزایش دهد.

اولین برنامه ماموریت برعهده محققان دانشگاه وورتسبورگ (University of Wurzburg) آلمان است. ماموریت آن‌ها توسعه یک کاوشگر کروی است که می‌تواند توسط بازوی متحرک متصل به سطح‌نورد به داخل دهانه غار فرود آید. این کاوشگر در یک پوسته پلاستیکی شفاف محصور شده و شامل لیدار سه‌بعدی، دوربین نوری و تشعشع‌سنج است که به کاوشگر اجازه می‌دهد تا سطح تابش ورودی غار را بسنجد.

برنامه ماموریت دوم را محققان دانشگاه اویدو (University of Oviedo) اسپانیا پیش می‌برند که تامین نیروی ماموریت با برق صورت می‌گیرد و همچنین مبتنی بر ارتباطات بی‌سیم است. در برنامه‌ آن‌ها نیروی سطح‌نورد و سامانه شارژ مستقیما از پنل خورشیدی متصل به انتهای بازوی متحرک سطح‌نورد تامین می‌شود و مدت زمان ماموریت برای این آزمایش‌ها برای یک روز قمری یا تقریبا ۱۴ روز زمینی برنامه‌ریزی شده است.

آژانس فضایی اروپا قصد دارد نتایج ماموریت این دو پروژه را با نتایج دیگر ماموریت‌های قمری خود به‌نام پروژه EL3 (با نام کامل Large Logistics Lander project) ترکیب کند و مورد بررسی قرار دهد، زیرا این اطلاعات برای توسعه زیرساخت بسیار ضروری است. در حال حاضر هر دوی این ماموریت‌های پیشنهادی در مرحله ایده‌پردازی هستند و هیچ یک از آن‌ها بودجه کاملی را برای برنامه‌ریزی و انجام یک ماموریت کامل دریافت نکرده‌اند.