کشف آب و مواد آلی در یک سیارک برای اولین بار

دانشمندان برای اولین بار وجود آب و مواد آلی را در نمونه‌ کوچکی از یک سیارک به‌نام ایتوواکا (Itokawa) تایید کردند؛ نمونه‌ای که ماموریت ژاپنی هایابوسا-۱ (Hayabusa-1) در سال ۲۰۱۰ آن را مورد بررسی قرار داده بود. به‌گفته محققان رویال هالووی، دانشگاه لندن (Royal Holloway, University of London‎) شاید این سیارک طی سال‌ها حرکت در فضا موادی را جمع‌آوری کرده و تکامل یافته باشد. مطالعات همچنین نشان داد رایج‌ترین سیارک‌هایی که به زمین می‌آیند از نوع S هستند که می‌توانند حاوی ترکیبات ضروری برای حیات باشند.

جامعه‌ علمی پیش از این بر روی سیارک‌های غنی از کربن یعنی نوع‌ C به‌عنوان منبع تشکیل حیات متمرکز بود. محققان تاکید کردند که با توجه به یافته‌هایشان نحوه تکامل ایتوواکا شباهت زیادی به تکامل زمین پیش از حیات دارد. آن‌ها امیدوارند نتایج این پژوهش‌ها به بررسی دقیق‌تر نمونه‌ها در آینده کمک کند.

کوئینی چان (Queenie Chan)، محقق دانشگاه رویال هالوی، دراین‌باره می‌گوید: «پس از بررسی دقیق این نمونه توسط گروهی از محققان در یک دانه کوچک ۱۰ میکرونی، مواد آلی اولیه (گرم‌نشده) و فرآوری‌شده ‌(گرم‌شده) مشاهده شد. ماده‌ آلی نشان می‌داد که این سیارک در گذشته بیش از ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده است و وجود مواد آلی گرم‌نشده در فاصله‌ نزدیک نیز بیانگر آن بود که پس از خنک شدن سیاره، مواد آلی بر روی آن سقوط کرده‌اند.

ماموریت‌های هایابوسا توسط یک فضاپیمای رباتیک ساخت‌ آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) انجام می‌شود و نمونه‌هایی از سیاره‌های کوچک نزدیک به زمین را به سیاره‌ ما می‌فرستد تا مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرند. ایتوواکا اولین هدف این ماموریت به‌شمار می‌رود. در دسامبر سال گذشته میلادی نیز ماموریت هایابوسا-۲ نمونه‌ای بزرگ از یک سیارک دیگر به‌نام ریوگو (Ryugu) را به زمین منتقل کرده بود.