آمریکا و کانادا شبکه پایش ماهواره‌ای قطب شمال را به‌روزرسانی می‌کنند

0 145

آمریکا و کانادا در تلاش برای به‌روزرسانی شبکه‌ ماهواره‌های دفاعی و رادار زمینی در قطب شمال هستند؛ امری که دلیل آن مقابله با افزایش حضور نظامی چین و روسیه در این منطقه اعلام شده است. در همین راستا جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، خواسته است بودجه این کشور برای دفاع از جمله فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی موسوم به نوراد (NORAD) را افزایش دهد.

نوراد یک منطقه مهم از راهبرد بازدارندگی آمریکا و کانادا برای جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق بود که شامل سامانه نظارتی چون ماهواره‌ها، رادار زمینی و پایگاه‌های نیروی هوایی بوده و بیشتر در آلاسکا و قطب شمال کانادا قرار دارد. طراحی این سامانه که اکنون از رده خارج شده، به‌گونه‌ای است که متحدان نظامی را از حمله قریب‌الوقوع در شمال مطلع می‌سازد.

مایکل داوسون (Michael Dawson)، که به‌عنوان مشاور سیاسی کانادایی برای فرماندهی نوراد در ایالت کلرادوی آمریکا فعالیت می‌کرد، می‌گوید: «موشک‌های جدیدی که توسط روسیه و چین در قطب شمال در حال استقرار هستند، می‌توانند با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت و مسافتی بسیار بیشتر از مدل‌های پیشین خود پرواز کنند که چالشی برای شبکه نظارت فعلی محسوب می‌شود.»

منبع خبرگزاری ایلنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16509
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها