چین و روسیه پایگاه تحقیقاتی مشترک روی کره ماه توسعه می‌دهند

0 220

چین و روسیه قصد دارند با انجام توافقی، ایستگاه تحقیقاتی قمری بین‌المللی (International Lunar Research Station به‌اختصار ILRS) را در کره ماه توسعه دهند. ILRS یک پایگاه رباتیک خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود از اوایل دهه ۲۰۳۰ بتواند از ماموریت‌های رباتیک طولانی مدت و ماموریت‌های انسانی کوتاه مدت پشتیبانی کند. هدف نهایی این برنامه حضور طولانی مدت انسان در قمر زمین بین سال‌های ۲۰۳۶ تا ۲۰۴۵ عنوان شده است.

ساخت و بهره‌برداری از اولین پلتفرم مشترک انسانی در قطب جنوب ماه، پشتیبانی از اکتشافات علمی طولانی مدت، آزمایش‌های فنی و همچنین استفاده از منابع ماه از جمله مهم‌ترین اهداف ILRS به‌شمار می‌روند. به‌نظر می‌رسد این پروژه در مراحل ابتدایی خود به‌جز روسیه و چین، شامل برخی کشورهای دیگر با ماموریت‌هایی جداگانه شود.

اولین اقدامات در پیشبرد ILRS شامل ماموریت‌های چینی چانگ‌‌‌ای-۶و۷و۸ (Chang’e 6&7&8) و ماموریت‌های بین‌المللی مانند لونا-۲۷ (Luna-27) می‌شود که به‌طور مشترک میان آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) و آژانس فضایی اروپا (ESA) توسعه می‌یابد. در حال حاضر آژانس فضایی آمریکا نیز تحت برنامه بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) مشغول توسعه ایستگاه قمری گیت‌وی (Gateway) است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16485
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها