انتقال برق از فضا به هر نقطه از جهان با استفاده از پنل خورشیدی

0 219

محققان پنتاگون یک پنل خورشیدی در فضا با قابلیت تاباندن الکتریسیته به هر نقطه‌ای از زمین را با موفقیت آزمایش کردند؛ امری که از طریق امواج مایکروویو و تبدیل این امواج به الکتریسیته صورت می‌گیرد. این ابزار موسوم به PRAM (سرواژه Photovoltaic Radiofrequency Antenna Module) به‌اندازه یک جعبه پیتزاست، اما می‌توان فناوری آن را طوری ارتقا داد تا مقدار زیادی انرژی پاک و تجدیدپذیر را به زمین منتقل کند. PRAM که سال گذشته میلادی همراه هواپیمای فضایی نیروی هوایی آمریکا با نام X-37B به فضا ارسال شد، انرژی دریافتی از خورشید را پیش از ورود به جو زمین دریافت می‌کند؛ بنابراین بازدهی آن با پنل‌های معمولی روی سطح زمین قابل مقایسه نیست و کارایی بسیار بیشتری دارد.


پنل خورشیدی مذکور با تنظیمات فعلی قادر به دریافت و انتقال ۱۰ وات انرژی به زمین است. چنین میزانی از انرژی برای فعال کردن یک دستگاه الکتریکی قابل حمل کافی است. بااین‌وجود، اگر آزمایش این فناوری در مقیاس‌های بزرگتر با موفقیت انجام شود، می‌تواند میران قابل‌توجهی انرژی را به مناطق دورافتاده جهان برساند و شبکه‌های برق فعلی را تقویت کند. پاول جافی (Paul Jaffe)، از محققان این پروژه، قابلیت انتقال انرژی به سراسر جهان را بزرگترین مزیت PRAM می‌داند.

البته باید به این نکته توجه داشت تحقق چنین امری نیازمند آنتن‌هایی به طول چندین کیلومتر است که در حال حاضر با توجه به هزینه‌های تجاری فضایی از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. با‌این‌حال، برخی شرکت‌ها مانند دو شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس (SpaceX) و بلو ارجین (Blue Origin) با برنامه‌های توسعه پرتابگرهای قابل استفاده مجدد به‌سرعت در حال کاهش هزینه‌های مربوطه هستند.

 

mehrnews ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16482
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها