اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا پایان سال جاری میلادی بیشتر کره زمین را پوشش خواهد داد

0 316

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اعلام کرده است اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) تا پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر مناطق زمین را پوشش خواهد داد. بنابر اظهارت ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، طی سال آینده میلادی نیز تمام کره زمین تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای این شرکت قرار خواهد گرفت.

ماسک همچنین گفته است سرعت اینترنت استارلینک تا پایان سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد. سرعت اینترنت این شرکت در حال حاضر بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است که با توجه به پرتاب صدها ماهواره دیگر در سال جاری میلادی به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. به‌علاوه، میزان تاخیر از ۴۰ میلی‌ثانیه فعلی به ۲۰ میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. توسعه پروژه استارلینک بنابر تخمین‌ها هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر خواهد داشت. البته مقامات اسپیس‌ایکس می‌گویند درآمد سالیانه این شرکت از استارلینک به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که از سال گذشته میلادی آغاز شده است، اکنون بیش از ۱۰ هزار کاربر دارد. در حال حاضر این شرکت خدمات اینترنت ماهواره‌ای خود را در اختیار برخی مشتریان در آمریکا، کانادا و بریتانیا قرار می‌دهد. اسپیس‌ایکس برای ارائه چنین خدماتی تاکنون بیش از هزار ماهواره به مدار زمین تزریق کرده است و قصد دارد در نهایت ۱۲ هزار ماهواره و در صورت کسب مجوزهای لازم ۴۲ هزار ماهواره را در مدار قرار دهد.

اسپیس‌ایکس اخیرا برنامه‌ موبایل رسمی را جهت مدیریت ارتباطی نسخه بتای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS ارائه داده است. این شرکت همچنین هزینه استفاده از خدمات اینترنتی استارلینک برای کاربران در ابتدای ارائه نسخه بتا را ۹۹ دلار برای هر ماه و هزینه تجهیزات مورد نیاز را ۴۹۹ دلار اعلام کرده است. 

خدمات نسخه بتای استارلینک تحت عنوان «برنامه بتا بهتر از هیچ» (Better Than Nothing Beta Program) ارائه می‌شود و با افزایش تعداد ماهواره‌های استارلینک، این خدمات به‌تدریج در نقاط مختلف جهان قابل ارائه خواهد بود. گفتنی است ماهواره‌های این منظومه با وزن تقریبی ۲۶۰ کیلوگرم تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای باند Ka و باند Ku را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال (نوری) بین ماهواره‌ای هستند. 

 

espash ، isna ، euronews ، cnbc

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16476
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها