مدارگرد آژانس فضایی اروپا موفق به شناسایی گاز جدیدی در مریخ شد

0 137

مدارگرد مریخی اگزومارس (ExoMars) آژانس فضایی اروپا (ESA) توانسته‌ است برای اولین بار گاز هیدروژن کلرید را در سیاره سرخ شناسایی کند. این گاز ظاهرا مربوط به تغییرات فصلی می‌شود و می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که آب بخش قابل‌توجهی از اقلیم‌شناسی این سیاره بوده یا شاید هنوز هم هست. 

 کوین اولسن (Kevin Olson)، محقق دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) انگلیس، به این موضوع اشاره کرده است که آب نقش حیاتی در شکل‌گیری این گاز دارد. وی دراین‌باره می‌گوید: «برای آزادسازی کلر به بخار آب نیاز است و برای تشکیل هیدروژن کلرید هم نیازمند محصولات جانبی آب یعنی هیدروژن هستیم. ما همچنین به یک ارتباط با گرد و غبار دست پیدا کردیم؛ زمانی که فعالیت گرد و غبار افزایش پیدا می‌کند، هیدروژن کلرید بیشتری شکل می‌گیرد، یک فرایند که با گرمایش فصلی در نیم‌کره جنوبی در ارتباط است.»

محققان همچنین نشان داده‌اند که اندازه‌گیری نسبت دوتریوم (Deuterium) به هیدروژن در اتمسفر این سیاره به نابودی حجم عظیمی از آب در تاریخ آن اشاره دارد. پژوهش‌های آن‌ها موید نظریه وجود گسترده آب در مریخ در سال‌های دور است و همچنین می‌تواند نشان‌دهنده وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و حتی اقیانوس‌ها در سطح این سیاره باشد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16464
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها