انتشار نقشه‌ای با حضور بیش از ۲۵ هزار سیاه‌چاله کلان جرم

0 124

ستاره‌شناسان با ترکیب ۲۵۶ ساعت مشاهدات آسمان شمالی، نقشه‌ای را ایجاد کرده‌اند که حضور ۲۵ هزار سیاه‌چاله کلان‌جرم را نشان می‌دهد. این دقیق‌ترین نقشه اجرام آسمانی در حوزه فرکانس‌های رادیویی بسامد پایین است و چهار درصد از نصف آسمان شمالی را پوشش می‌دهد. دانشمندان برای ایجاد نقشه مذکور از ابررایانه‌هایی با الگوریتم‌های جدید استفاده کردند که اثر یونوسفر را هر چهار ثانیه اصلاح می‌کند. ستاره‌شناسان دانشگاه لیدن (Leiden University) هلند برای این منظور از ۵۲ ایستگاه مجهز به آنتن‌های آرایه بسامد پایین که در ۹ کشور اروپایی وجود دارد، استفاده کردند.

در این نقشه به‌نظر می‌رسد چندین هزار ستاره حضور دارد، اما آن‌ها در اصل سیاه‌چاله‌های کلان‌جرمی هستند که در کهکشان‌های جدا و دور قرار گرفته‌اند. فرانچسکو دی گاسپرین (Francesco de Gasperin)، رهبر مطالعه یادشده، می‌گوید: «ما برای تهیه این نقشه ناچار شدیم روش‌های جدیدی برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی به تصاویر آسمانی ابداع کنیم.»

رینوت ون ویرن (Reinout van Weeren)، از نویسندگان این مطالعه، اظهار می‌کند: «انجام مشاهدات در طول موج‌های طولانی رادیویی در یونوسفر اطراف زمین پیچیده است. این لایه که دارای الکترون‌های آزاد است، مانند یک لنز ابری در حال حرکت عمل می‌کند. این امر شبیه زمانی است که می‌خواهید اطراف خود را در حال شنا در استخر ببینید. در چنین وضعیتی وقتی به بالا نگاه می‌کنید، امواج روی آب استخر پرتوهای نور را منحرف کرده و منظره را تحریف می‌کنند.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16462
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها