برنامه آمریکا برای ساخت سازه‌های بزرگ در فضا

0 133

آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا (DARPA) از برنامه جدیدی موسوم به NOM4D یا NOMAD (سرواژه Novel Orbital and Moon Manufacturing, Materials and Mass-efficient Design) رونمایی کرده که به‌دنبال توسعه فناوری‌های جدید برای ساخت سازه‌های در مقیاس بزرگ در فضاست. ازآنجایی که انتقال قطعات تجهیزات به فضا برای مونتاژ آن‌ها کاری پرهزینه است، دارپا قصد دارد ساخت تجهیزات را نیز در فضا انجام دهد. 

برای مثال می‌توان با انتقال مواد، آنتن‌ها و آرایه‌های خورشیدی بزرگتری با وزن کمتر نسبت به نمونه‌های مشابه فعلی توسعه داد؛ تجهیزاتی که ادعا می‌شود از مقاومت و سازگاری بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. این برنامه با این تصور ایجاد شده است که تا سال ۲۰۳۰ ربات‌هایی برای ساخت سازه‌ها در فضا توسعه می‌یابند و قادرند به‌طور لحظه‌ای روی عملیات‌ها نظارت داشته باشند.

مشارکت‌کنندگان در برنامه NOM4D باید یک فرایند ۳ مرحله‌ای را پشت‌سر بگذارند که هر مرحله ۱۸ ماه طول می‌کشد. مرحله اول شامل دستیابی به بازدهی ساختاری مدنظر برای یک آرایه خورشیدی ۱ مگاواتی است. در مرحله دوم روی کاهش ریسک‌ها و توسعه فنی برای یک بازتابنده فرکانس رادیویی ۱۰۰ متری تمرکز می‌شود. مرحله آخر نشان‌دهنده دقت کافی برای ساخت یک بازتابنده مادون قرمز برای یک تلسکوپ خواهد بود. تمام این مراحل باید نیازهای فنی را تامین کنند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16460
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها