توافق آمریکا و استرالیا برای توسعه مشترک موشک‌های هایپرسونیک

0 290

آمریکا و استرالیا طی توافقی قصد دارند به توسعه موشک‌های هایپرسونیک مجهز به موتورهای هواتنفسی (air-breathing) بپردازند. بنابر اعلام مقامات دو کشور، قرار است نمونه اولیه این موشک‌ها برای انجام آزمایش‌های لازم تحت برنامه‌ای موسوم به SCIFiRE (سرواژه Southern Cross Integrated Flight Research Experiment) ساخته شوند. پیش‌بینی می‌شود این موشک‌ها که پرتابشان توسط هواپیما صورت می‌گیرد، طی ۵ تا ۱۰ سال آینده به تجهیزات نظامی دو کشور اضافه شوند. 

موتورهای هواتنفسی به موشک این امکان را می‌هد تا در ارتفاع‌های پایین و نزدیک به هدف پرواز کند و با افزایش قابلیت مانور، رهگیری‌ آن سخت می‌شود. گفتنی است استرالیا در بودجه دفاعی سال ۲۰۲۰ خود بودجه‌ای معادل ۶.۸۴ میلیارد دلار را به توسعه موشک‌های دوربرد با سرعت بالا اختصاص داده است. برای آشنایی با نحوه عملکرد و آشنایی با انواع موشک هایپرسونیک مقاله ما را در این باره بخوانید.

وسایل پرنده‌ای که از موتورهای هواتنفسی استفاده می‌کنند در تمام طول مسیر در داخل اتمسفر پرواز کرده و به‌همین‌دلیل نیاز به حمل اکسیدکننده ندارند. این موتورها آزادانه از هوای موجود در جو زمین برای سوزاندن سوخت استفاده می‌کنند؛ درست مانند اتفاقی که در موتور خودرو رخ می‌دهد. تقریبا همه هواپیماها و بسیاری از موشک‌های کروز از موتورهای هواتنفسی بهره می‌برند.

ایالات متحده پیش‌تر از توسعه موشک‌های هایپرسونیک هواتنفسی تحت یکی از برنامه‌های آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا (DARPA) موسوم به HAWC (سرواژه Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) و اتمام آزمایش‌های زمینی آن‌ها خبر داده بود. انتظار می‌رود تست پرتاب موشک‌های HAWC طی سال جاری میلادی انجام گیرد. 

این موشک‌ها توسط شرکت‌های لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و ریتیون (Raytheon Technologies) توسعه می‌یابند. در حال حاضر تلاش کشورها برای توسعه موشک‌های هایپرسونیک رو‌ به افزایش است و دولت‌های چین و روسیه نیز اقداماتی را برای ساخت چنین موشک‌هایی انجام داده‌اند. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16443
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها