فاصله دورترین جرم شناخته‌شده در منظومه شمسی نسبت به خورشید مشخص شد

ستاره‌شناسان فاصله دورترین شیء شناخته‌شده نسبت به خورشید در منظومه شمسی را تخمین زدند. این جرم که با نام «خیلی خیلی دور» (Farfarout) شناخته می‌شود، ۱۳۲ واحد نجومی (تقریبا ۲۰ میلیارد کیلومتر) از خورشید فاصله دارد. برای مقایسه، زمین یک واحد نجومی با خورشید فاصله داشته و حتی پلوتو در دورترین فاصله خود از خورشید به حدود ۴۹ واحد نجومی می‌رسد.  این جرم با عرض حدودا ۴۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۱۸ به‌طور موقت به‌نام AG37 نام‌گذاری شده بود.

جرم یادشده یک مدار کاملا غیرعادی و گریزنده از مرکز دارد که در دورترین موقعیت، فاصله آن را با خورشید به حدود ۱۷۵ واحد نجومی می‌رساند و در نزدیک‌ترین فاصله نیز به ۲۷ واحد نجومی می‌رسد که نزدیک‌تر از نپتون به خورشید است. چاد تروجیلو (Chad Trujillo)، محقق دانشگاه آریزونای شمالی (Northern Arizona University) آمریکا می‌گوید: «این جرم احتمالا با نزدیک شدن بیش از حد به نپتون در گذشته بسیار دور از منظومه شمسی به بیرون پرتاب شده است و شاید در آینده مجددا با این سیاره برهم‌کنش کند، زیرا مدار آن‌ها هنوز با هم تلاقی دارد.»

«خیلی خیلی دور» اولین بار در ژانویه۲۰۱۸ با استفاده از تلسکوپ سوبارو (Subaru) واقع در در ایالت هاوایی آمریکا کشف شد، اما فاصله دقیق آن مشخص نشده بود.