ایجاد منظومه ماهواره‌ای برای پایش ترافیک فضایی

0 203

یک شرکت کانادایی قصد دارد منظومه‌‌ای ماهواره‌ای را برای نظارت بر ترافیک فضایی و رهگیری ماهواره‌ها ایجاد کند. این شرکت با نام نورث‌استار ارث اند اسپیس (NorthStar Earth and Space) منظومه مذکور را اسکای‌لارک (Skylark) نامگذاری و اعلام کرده داده‌های آن را به دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌فروشد. ماهواره‌های اسکای‌لارک در مدار قطبی و در ارتفاع ۵۷۵ کیلومتری زمین مستقر می‌شوند و به پایش ماهواره‌ها در ارتفاع‌های مختلف از مدار لئو تا مدار ژئو خواهند پرداخت؛ امری که با استفاده از محموله‌های اپتیکال (نوری) صورت می‌گیرد. این ماهواره‌ها در سه صفحه مداری متفاوت قرار می‌گیرند تا پوشش‌دهی بهتری را فراهم آورند.

نورث‌استار برای این منظور با شرکت فرانسوی-ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) قرارداد بسته تا این شرکت طی همکاری با شرکت آمریکایی لئواستلا (LeoStella) ماهواره‌های این منظومه را توسعه دهد. شرکت کانادایی برنامه دارد تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۱۲ ماهواره اسکای‌لارک را در مدار قرار دهد که اولین آن‌ها در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب خواهد شد. ماهواره‌های مذکور بر اساس باس ماهواره‌ای LEO-100 شرکت لئواستلا طراحی خواهند شد.

در حال حاضر شرکت‌های دیگری از جمله دو شرکت آمریکایی (ExoAnalytics) و لئولبز (LeoLabs) داده‌های مرتبط با ترافیک فضایی را از طریق رادارها و تلسکوپ‌های زمینی تهیه کرده و ارائه می‌دهند؛ اطلاعاتی که اپراتورهای ماهواره‌ای و دیگر مشتریان از آن‌ها بهره می‌گیرند. جدیدترین رادارهای مورد استفاده توسط لئولبز قادر به ردیابی اجسامی به‌اندازه ۲ سانتی‌متر در فضا هستند. مقامات نورث‌اسکای البته درباره دقت پایش ماهواره‌های منظومه اسکای‌لارک اطلاعاتی ارائه ندادند. 

مسئولان این شرکت امیدوارند دفتر تجارت فضایی ایالات متحده (U.S. Office of Space Commerce) نیز از خدمات منظومه اسکای‌لارک استفاده کند؛ نهادی که وظیفه پایش ترافیک فضایی را برعهده دارد و سعی می‌کند داده‌های لازم برای این منظور را از شرکت‌های مختلف جمع‌آوری نماید. گفتنی است ماهواره‌های اسکای‌لارک به حسگرهای فراطیفی هم مجهز هستند؛ امری که امکان استفاده از آن‌ها برای پایش زمین را نیز فراهم می‌آورد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16438
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها