ناسا ۳ سیاره فراخورشیدی در فاصله ۴۰۰ سال نوری از زمین را کشف کرد

ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی تس (TESS) از کشف ۳ سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) داغ و بزرگتر از زمین خبر داده است. این سامانه سیاره‌‌ای که در فاصله ۴۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است، به دور ستاره‌ای شبیه خورشید به‌نام ‌TOI 451 گردش می‌کند. سامانه یادشده اخیرا در مجموعه‌ای عظیم از ستاره‌ها موسوم به جریان Pisces-Eridanus کشف شده است. این جریان با پهنای ۱۳۰۰ سال نوری که ناسا از آن تحت عنوان «رودخانه‌ای از ستاره‌های جوان» یاد می‌کند، ۱۴ صورت فلکی را شامل شده و یک سوم آسمان را در برگرفته است.

به‌گفته محققان سیاره‌های TOI 451 بین ۲ تا ۴ برابر زمین بوده و گزینه خوبی برای مطالعه چگونگی تشکیل جو در سیاره‌ها هستند. ناسا اشاره می‌کند که جریان‌های ستاره‌ای زمانی شکل می‌گیرند که گرانش کهکشان راه شیری سبب از هم شکافته شدن خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌های کوتوله می‌شود. با رخ دادن چنین اتفاقی ستاره‌ها در مدار خوشه قبلی قرار گرفته و یک گروه بزرگ را تشکیل می‌دهند که به‌تدریج پراکنده می‌شود.

دانشمندان برای مطالعه سامانه TOI 451 از چندین تلسکوپ کمک گرفتند. آن‌ها سیاره‌های این سامانه را در تصاویر قدیمی ماهواره تس (ثبت‌شده بین اکتبر و دسامبر۲۰۱۸) کشف کرده و سپس سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) ناسا و تلسکوپ‌های زمینی خصوصیات آن را دقیق‌تر مطالعه کردند. محققان همچنین از داده‌های آرشیوی تلسکوپ فضایی WISE این سازمان که بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۲ ثبت شده بود، استفاده کردند. مجموعه داده‌ها نشان می‌دهند که سامانه TOI 451 دارای یک دیسک خنک از غبارها و سنگ‌هاست و دارای عمر کم در حدود ۱۲۰ میلیون سال است.