اردوغان با رونمایی از برنامه فضایی ملی ترکیه، از ارسال کاوشگر به ماه توسط این کشور خبر داد

0 196

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد این کشور بر اساس یک برنامه فضایی ملی تا دو سال دیگر کاوشگری را روی کره ماه فرود خواهد آورد. وی با رونمایی از برنامه فضایی ملی ترکیه، درباره فازهای مختلف این پروژه گفت: «نخستین فرود سخت با کمک حامل فضایی هیبریدی ملی این کشور صورت می‌گیرد که تا پایان سال ۲۰۲۳ با همکاری‌های بین‌المللی پرتاب خواهد شد.»

اردوغان به اسامی این شرکای بین‌المللی اشاره‌ای نکرد، اما وی اخیرا مذاکراتی را با ایلان ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX)، درباره همکاری شرکت‌های ترکیه‌ای در زمینه فناوری‌های فضایی صورت داده است. این برنامه فضایی جدای از فرود روی کره ماه شامل ۹ هدف راهبردی دیگر از جمله ارسال شهروندان ترکیه‌ای به فضا با اهداف علمی است؛ اهدافی که طی برنامه‌ای ده ساله محقق خواهند شد.

وی در تشریح سایر اهداف کشورش در پیگیری برنامه فضایی ملی گفت: «هدف دوم برنامه ملی فضایی، ایجاد یک هویت جهانی برای ترکیه در توسعه ماهواره‌هاست تا بتواند در زمینه تولید نسل بعدی ماهواره‌ها با سایر کشورها رقابت کند.» اردوغان توسعه سامانه موقعیت‌یابی ماهواره‌ای منطقه‌ای متعلق به ترکیه را هدف دیگر کشورش از برنامه ملی فضایی برشمرد تا بدین ترتیب نیاز ترکیه به کشورهای خارجی در این زمینه مرتفع شود. وی هدف چهارم را اطمینان از دسترسی به فضا و ایجاد پایگاهی فضایی و هدف پنجم را نیز سرمایه‌گذاری در حوزه آب و هوای فضایی و توسعه قابلیت‌های فضایی عنوان کرد.

ارتقای ترکیه به سطح پیشرفته در رصد نجومی و مشاهده اجرام آسمانی از زمین، توسعه بیشتر اقتصاد صنایع فضایی، ایجاد منطقه‌ای برای توسعه فناوری‌های نوین فضایی، توسعه منابع انسانی موثر و کارآمد در زمینه فضا و در نهایت اعزام یک شهروند ترکیه به فضا از دیگر اهدافی است که به‌گفته اردوغان، این کشور در برنامه فضایی خود دنبال می‌کند.»

رئیس‌جمهور ترکیه  مدتی پیش از ساخت پایگاه پرتاب فضایی برای ارسال ماهواره‌های کوچک به فضا خبر داده بود. وی ضمن اشاره به پرتاب ماهواره مخابراتی ترک‌ست-۵آ (Turksat-5A) در ژانویه سال جاری میلادی، اظهار داشت: «امیدواریم ماهواره ترکست ۵بی نیز ابتدای تابستان آینده در مدار قرار گیرد.» همچنین گفته می‌شود ماموریت پرتاب نخستین ماهواره مخابراتی بومی ترکیه با نام ترکست-۶آ (Türksat-6A) تا سال ۲۰۲۲ انجام گیرد.

 

espash ، irna ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16427
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها