نقشه‌برداری از پراکندگی سیگنال‌های مخابرات رادیویی با تاسواره

0 240

استارت‌آپ آمریکایی آرورا اینسایت (Aurora Insight) حسگرهایی توسعه داده است که قابلیت نصب روی تاسواره و تهیه نقشه پراکندگی سیگنال‌های مخابرات رادیویی در مناطق مختلف جهان از مدار زمین را دارند. این استارپ‌آپ در حوزه جمع‌آوری و تحلیل داده درباره مخابرات زمینی و ماهواره‌ای فعالیت می‌کند و حسگرهایش روی ساختمان‌های ثابت، خودروها و هواپیما نیز قابل نصب است. سیگنال‌های مخابرات رادیویی که این استارت‌آپ پوشش می‌دهد، شامل طیف وسیعی است که LTE ،5G، اینترنت اشیا (IoT)، 2G ،3G، وای‌فای و پخش تلویزیونی را دربرمی‌گیرد. آرورا اینسایت تصمیم دارد با ایجاد منظومه‌ای متشکل از ۱۲ ماهواره، پوشش جهانی برای خدمات خود ایجاد کرده و گرد‌آوری داده را از مناطقی که انجام این کار به‌صورت زمینی دشوار است، تسهیل کند.


چالش این استارت‌آپ برای اندازه‌گیری سیگنال‌های ایستگاه‌های مخابرات سلولی از مدار زمین این بوده است که برای افزایش پوشش‌دهی و سیگنال‌دهی این ایستگاه‌ها آنتن آن‌ها به‌سمت زمین تنظیم می‌شود و ثبت سیگنالشان از فضا با ماهواره را دشوار می‌کند. در مخابرات سلولی که در واقع همان فناوری مخابرات سیار یا مخابرات بی‌سیم است، منطقه مورد نظر (به‌عنوان مثال یک شهر بزرگ) به چندین منطقه کوچکتر تبدیل می‌شود که هر یک از آن‌ها را یک سلول می‌گویند.

آرورا اینسایت در سال ۲۰۱۸ ماهواره‌ای آزمایشی‌ برای ارزیابی توانمندی خود در غلبه بر این چالش‌ها و امکان‌سنجی پایش فضایی سیگنال‌های مخابرات زمینی به مدار فرستاد. پس از موفقیت در این مرحله، این استارت‌آپ اقدام به سفارش دو نانوماهواره پیشرفته‌تر کرد که چارلی (Charlie) و براوو (Bravo) نامگذاری شده‌اند. این دو تاسواره ۶ واحدی را شرکت چند ملیتی نانوآویونیک (NanoAvionics) با استفاده از باس ماهواره‌ای M6P خود توسعه داده و حسگرهای آرورا اینسایت را روی آن‌ها نصب کرده است. تاسواره چارلی با پرتاب ترنسپورتر-۱ (Transporter-1) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در مدار زمین قرار گرفت و انتظار می‌رود که نانوماهواره براوو نیز در چند ماه آینده در مدار زمین قرار گیرد.


استارت‌آپ آرورا اینسایت با استفاده از حسگرهای زمینی و فضایی خود به‌طور مستمر داده‌های فراوانی از سیگنال‌های رادیویی را جمع‌آوری کرده و به‌طور ابری پردازش می‌کند. استارت‌آپ مذکور همچنین از این طریق اطلاعات و نقشه‌هایی درباره چگونگی استفاده از طیف فرکانسی و در دسترس بودن آن در مناطق مختلف جهان تهیه می‌کند که برای ارائه‌دهندگان خدمات اتصال بی‌سیم، مالکان دکل‌های مخابراتی، سازندگان تجهیزات مخابراتی و سازمان‌های دولتی کاربردی هستند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16418
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها