توافق ناسا و اسپیس‌ایکس برای انتقال دو بخش مهم ایستگاه قمری گیت‌وی به فضا

0 167

آژانس فضایی آمریکا طی توافقی با شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به‌ارزش ۳۳۱.۸ میلیون دلار، مسئولیت پرتاب و استقرار دو بخش اساسی از ایستگاه قمری گیت‌وی (Gateway) شامل پایگاه نگهداری و تدارکات (Habitation and Logistics Outpost به‌اختصار HALO) و بخش نیرو و پیشرانه (Power and Propulsion Element به‌اختصار PPE) را به این شرکت واگذار کرد. بر اساس اعلام ناسا، اسپیس‌ایکس برای این انتقال از حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) استفاده خواهد کرد تا بتواند تجهیزات مربوطه را به فضا منتقل کند. در حال حاضر HALO و PPE روی زمین مونتاژ می‌شوند و انتظار می‌رود مه۲۰۲۴ کار مونتاژ آن‌ها روی زمین به‌پایان برسد.

گیت‌وی یک ایستگاه فضایی است که به دور ماه چرخیده و از آن به‌عنوان ایستگاهی برای انتقال فضانوردان، انجام ماموریت‌های مربوط به ماه و بعدها‌ نیز جهت اکتشافات فضایی استفاده می‌شود. این ایستگاه نقش مهمی در پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) برعهده خواهد داشت.

کابین HALO به‌اندازه یک اتاق کوچک است و برای استقرار فضانوردان و تجهیزات مورد نیاز در سفر به اعماق فضا و به‌ویژه مریخ و ماه به‌کار می‌رود. HALO همچنین نقش موثری در توزیع نیرو و تسهیل ارتباطات ماموریت‌های فضایی به ماه برعهده خواهد داشت و امکان انجام تحقیقات علمی را برای فضانوردان فراهم می‌آورد. PPE نیز فضاپیمایی با پیشرانه الکتریکی خورشیدی در کلاس ۶۰ کیلووات است که علاوه‌بر تامین نیرو، قابلیت‌ها و امکانات ارتباطی را میسر می‌سازد. به‌علاوه، این بخش براساس نیاز گیت‌وی وظیفه دارد پایگاه این ایستگاه را به سایر مدارهای اطراف ماه منتقل کرده و امکان دسترسی خوبی به سطح ماه فراهم کند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16414
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها