چرا ناسا مانع از آلوده ‌شدن سیاره‌های دیگر با میکروب‌های زمینی می‌شود؟

0 133

آژانس فضایی آمریکا با استریل کردن کاوشگر استقامت مانع از ارسال هرگونه ویروس و میکروب از زمین به مریخ شده است. اما علت این سختگیری برای جلوگیری از راهیابی میکروارگانیسم‌ها به سیاره‌های دیگر چیست؟ استقامت قرار است با تجهیزات پیشرفته علمی خود مریخ را رمزگشایی کرده و اطلاعات جدیدی از گذشته بسیار دور این سیاره به ما بدهد. یکی از چالش‌های اصلی ناسا برای این ماموریت عدم ارسال باکتری، ویروس یا هر میکروب زمینی دیگر با استقامت به مریخ بوده و سختگیری فوق‌العاده‌ای برای استریل کردن تجهیزات به‌منظور جلوگیری از آلودگی سیاره‌های دیگر داشته است.

برای مثال ناسا برای ساخت تجهیزات فضایی از «اتاق‌های تمیز» استفاده می‌کند. اتاق تمیز، همان‌طور که از نامش پیداست، عاری از هرگونه آلوده‌کننده بالقوه است و آژانس مذکور قطعاتی را که باید به فضا ارسال شوند، در آن‌ها ساخته و آزمایش می‌کند.

دانشمندان و مهندسان ناسا که در اتاق‌های تمیز کار می‌کنند، باید از لباس‌های مخصوص درزگیری‌شده استفاده کنند. این لباس‌ها تا حدی شبیه لباس‌هایی است که کادر درمان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار می‌پوشند، با این تفاوت که مهندسان ناسا به‌جای جلوگیری از بیمار شدن خودشان، از آلوده شدن تجهیزات فضایی با باکتری‌ها یا میکروب‌های بدن خود جلوگیری می‌کنند. اگر ناسا این‌گونه سخت‌گیری نکند، میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به فضا یا سیاره‌های دیگر مثل مریخ راه یافته و آن‌ها را آلوده کنند.

اما اصلا چرا باید از ورود میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها به سیاره‌های دیگر جلوگیری کرد؟ پاسخ ساده است؛ چون بشر به‌دنبال حیات فرازمینی است. محققان هنوز از وجود حیات در گذشته یا حال مریخ مطمئن نیستند و انتقال جانداران میکروسکوپی به آن فقط جستجوی حیات در سیاره سرخ را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

نمایی از یکی از اتاق‌های تمیز ناسا که مهندسان را حین کار روی تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) نشان می‌دهد

فرض کنید استقامت با خود چند میکروب به مریخ ببرد و آن‌ها را در سطح سیاره پخش کند؛ سپس نمونه سنگ‌های حاوی آن‌ها را به زمین انتقال دهد. محققان پس از بررسی سنگ‌ها تصور می‌کنند در مریخ حیات پیدا شده، در‌صورتی‌که منشا باکتری کشف‌شده زمین بوده است. چنین اتفاقی به‌طور جدی تلاش‌ها برای کشف حیات را به‌هم زده و تمام کشف‌های آینده را نیز زیر سوال خواهد برد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16412
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها