نخستین ماموریت مریخی چین وارد مدار سیاره سرخ شد

اولین ماموریت مریخی چین پس از طی مسافت کل ۴۷۵ میلیون کیلومتر و سپری کردن حدود هفت ماه در فضا با موفقیت وارد مدار سیاره سرخ شد. این فضاپیما موسوم به تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) امروز چهارشنبه ۱۰فوریه (۲۲بهمن) با روشن کردن موتور ۳ هزار نیوتونی خود به‌مدت ۱۵ دقیقه، در مدار بیضوی با ارتفاع حضیض ۴۰۰ کیلومتر و دوره تناوب ۱۰ روزه قرار گرفت. روز گذشته نیز ماموریت مریخی امارات با موفقیت وارد مدار این سیاره شده بود و ماموریت استقامت (Perseverance) ناسا نیز در آینده نزدیک وارد مدار مریخ خواهد شد.

هر سه مریخ‌نورد در ژوئیه۲۰۲۰ و به فاصله زمانی کوتاهی به فضا پرتاب شدند که علت چنین امری موقعیت مناسب زمین و مریخ نسبت به یکدیگر در آن زمان برای انجام چنین ماموریت‌هایی بود؛ موقعیتی که هر ۲۶ ماه یک بار اتفاق می‌افتد و شرایط انجام پروازهای مستقیم به سیاره سرخ را توسط حامل‌‌‌های فضایی موجود فراهم می‌آورد.

تیان‌ون-۱ با وزن برخاست مجموعا ۵ تن توسط سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ساخته شده است. این ماموریت شامل دو بخش مدارگرد و فرودگر حامل کاوشگر رباتیک می‌شود که فرودگر آن نیز مطابق برنامه‌ریزی‌ها مه۲۰۲۱ روی سطح مریخ می‌نشیند تا کاوشگر را در دشتی موسوم به یوتوپیا (Utopia) مستقر کند.

این کاوشگر که دارای شش چرخ و چهار پنل خورشیدی بوده و وزنی معادل ۲۴۰ کیلوگرم دارد، به تحقیقات علمی در مورد خاک مریخ، ساختار زمین‌شناسی، محیط، جو و همچنین به کاوش آب در این سیاره خواهد پرداخت.

کاوشگر تیان‌ون-۱ دارای ۶ ابزار علمی زیر است:

– رادار زیرسطحی با قابلیت تصویربرداری از زیر سطح مریخ تا حدود ۱۰۰ متر

– آشکارساز میدان مغناطیسی سطح مریخ

– ابزار سنجش آب و هوای مریخ

– آشکارساز ترکیبی سطح مریخ

– دوربین چندطیفی

– دوربین ناوبری و توپوگرافی (مکان‌نگاری)

مدارگرد این ماموریت نیز حاوی ۶ ابزار علمی زیر می‌باشد:

– دوربین با وضوح متوسط (قدرت تفکیک مکانی ۱۰۰ متر از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری سطح مریخ)

– دوربین با وضوح بالا (قدرت تفکیک مکانی ۲ متر از همان فاصله)

مغناطیس‌سنج مریخ

– طیف‌سنج مواد معدنی مریخ برای تعیین ترکیبات اصلی این سیاره

– رادار زیرسطحی

– تحلیل‌کننده اجزای خنثی و یونی مریخ

چین در نوامبر۲۰۱۱ مدارگردی به‌نام Yinghuo-1 را با مشارکت روسیه به فضا پرتاب کرده بود؛ اما این مدارگرد ۱۱۵ کیلوگرمی مدت کوتاهی پس از آغاز ماموریت به‌دلیل مسائل فنی نتوانست از مدار زمین فراتر رود و شکست خورد.

wikipedia ، espash ، didebanefanavari ، bbc