همکاری چهار آژانس فضایی دنیا برای کشف یخ در مریخ

0 218

چهار آژانس فضایی قصد دارند برنامه‌ای برای نقشه‌برداری رباتیک از مناطق حاوی یخ مریخ طراحی کنند. آژانس فضایی ایتالیا (Italian Space Agency)، آژانس فضایی کانادا (Canadian Space Agency)، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) و ناسا طی همکاری با یکدیگر گروهی را جهت انجام این ماموریت تشکیل خواهند داد. ماموریت مذکور شامل ۴ مدارگرد خواهد بود که در صورت تایید نهایی طرح، سال ۲۰۲۶ به‌سوی سیاره سرخ ارسال خواهند شد. البته چنین طرحی می‌تواند گسترش یابد و شرکای تجاری دیگری نیز به آن اضافه شوند.

این مدارگردها در کنار هم می‌توانند یخ‌های ذخیره‌شده در زیر سطح مریخ را پیدا کرده و عمق، مکان، توزیع و فراوانی آن‌ها را مشخص کنند. جیم واتزین (Jim Watzin)، ازمقامات ناسا، می‌گوید: «این همکاری برای یافتن یخ‌های مریخ باعث می‌شود که تجارب جهانی در کنار هم جمع شده و هزینه‌ها کاهش یابد؛ امری که فرصت را برای سایر کشورها برای کاوش مریخ فراهم می‌آورد.» قرار است تمام اطلاعاتی که توسط مدارگردها به‌دست می‌آید، هم برای موارد تحقیقاتی و هم برای اکتشافات کلی مریخ، با تمام دنیا‌ به‌اشتراک گذاشته شود.

اولین ماموریت ارسال انسان به مریخ احتمالا شامل ۳۰ روز جستجو و کاوش در سطح این سیاره خواهد بود. این مدارگردها می‌توانند به تعیین مکان مناسب برای فرود و مشخص نمودن اهداف علمی برای ماموریت‌های فضایی کمک کنند.


در ماموریت‌های طولانی‌تر در مریخ می‌توان از نقشه‌های به‌دست‌آمده توسط مدارگردهای مذکور برای مطالعات جوی و زمین‌شناسی مریخ بهره گرفت. از هیدروژن و اکسیژن موجود در یخ می‌توان به‌عنوان منابعی برای تامین سوخت موتورها و همچنین برای استخراج منابع، کشاورزی، تولیدات و به‌دست آوردن هر آنچه که فضانوردان به آن نیاز دارند، استفاده نمود. چنین نقشه‌هایی پشتیبان خوبی برای سامانه‌های حفظ حیات نیز به‌شمار می‌روند.


مریخ برای داشتن آب به‌حالت مایع در سطح خود بسیار سرد است، اما احتمال دارد یخ‌های زیادی درست در زیر سطح آن و در مکان‌هایی خاص وجود داشته باشد. انتقال آب به مریخ سنگین و هزینه‌بر است؛ بنابراین استفاده از یخ‌های موجود در سیاره‌ سرخ می‌تواند چالش‌های مربوط به انتقال آن از زمین را برطرف کند. به‌علاوه، در ماموریت‌های آینده انسان به مریخ می‌توان از این یخ‌ها به‌عنوان منبعی برای مطالعه‌ گذشته‌ سیاره سرخ بهره گرفت. 

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16410
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها