مرکز داده ابری فضایی آماده ارائه خدمات به استارت‌آپ‌ها

0 159

رئیس سازمان فضایی ایران از آغاز مراحل خدمات‌دهی مرکز داده ابری (دیتاسنتر) به استارت‌آپ‌های حوزه فضایی خبر داد. مرتضی براری با بیان اینکه مقدمات گردشگری فضایی در ۶ شهر فراهم شده است، اظهار داشت: «پروژه مرکز داده ابری توسط سازمان فضایی آماده ارائه خدمات به استارت‌آپ‌های حوزه فضایی است و در حال تامین داده‌های مورد نیاز این کسب و کارها هستیم.» وی با اشاره به اینکه مرکز داده مذکور در مرکز فضایی ماهدشت ایجاد شده است، ادامه داد: «هم‌اکنون خدمات‌دهی به استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای فضاپایه در این مرکز که حدود ۱۰ پتابایت ظرفیت دارد، آغاز شده است.»


رئیس سازمان فضایی با اشاره به اینکه آرشیو ۴۰ ساله از داده‌های فضایی در این مرکز داده نگهداری می‌شود، گفت: «روزانه بیش از ۲۰۰ گیگابایت داده در مرکز یادشده دریافت و تبادل می‌شود که کسب و کارهای فضاپایه به‌راحتی می‌توانند از این داده‌ها استفاده کرده و در پلتفرم دسترسی به داده‌های فضایی برای سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی، به تولید خدمات بپردازند.»


براری به شکل‌گیری کسب و کارهای فضاپایه در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر این کسب و کارها در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، منابع طبیعی، مدیریت بحران، محیط زیست و هواشناسی ورود کرده‌اند و به‌دنبال توسعه بازار هستند. برای مثال برخی از این استارت‌آپ‌ها حجم تولیدات محصولات کشاورزی، تنوع و سلامت محصولات را استخراج می‌کنند و به چندین هزار هکتار زمین چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. اما موضوع این است که بسیاری از دستگاه‌ها هنوز یاد نگرفته‌اند که خدمات فضایی دریافت کنند. به همین دلیل تلاش ما این است که بازار این کسب و کارها را توسعه دهیم.»


وی با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی برای توسعه گردشگری فضایی در کشور نیز گفت: «برنامه‌هایی برای ایجاد مناطق گردشگری و پارک‌های فضایی در کشور در دست انجام بوده و مقدمات آن فراهم شده است. هم‌اکنون برای ایجاد پارک گردشگری در قشم، با متخصصان فناوری فضایی یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور قرارداد منعقد شده و طراحی این مناطق در چابهار و یزد هم صورت گرفته است. به‌علاوه، پارک فضایی در شهرهای ساری، مشهد و کرمان نیز در حال آماده‌سازی است.»


رئیس سازمان فضایی با اظهار اینکه مراکز نوآوری فضایی توسط بخش خصوصی در حال شکل‌گیری هستند و تیم‌های استارت‌آپی بسیاری در این مراکز مستقر خواهند شد، خاطرنشان کرد: «در حوزه زیرساخت‌های فناوری فضایی نیز مراکز فضایی سلماس و چناران که ایستگاه‌های زمینی دریافت داده‌های ماهواره‌ای هستند، تا اردیبهشت سال آینده آماده تحویل خواهند شد.»

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16408
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها