امکان ثبت تصاویر نجومی با دقت بالا از روی زمین توسط یک فناوری جدید

دانشمندان با ارسال امواج رادیویی قوی به فضا و انعکاس آن‌ها از سطح ماه، تصویری از محل فرود ماه‌نشین ماموریت آپولو-۱۵ ثبت کردند. آن‌ها ۲ سال را صرف ساخت سامانه‌ای کردند که بتواند تصویر با جزئیات بالا از سطح ماه بگیرد و می‌گویند حالا به‌کمک سامانه مذکور می‌توان از اجرامی به کوچکی ۵ متر در سطح ماه از فاصله ۳۸۴۴۰۰ (فاصله زمین تا ماه) عکس گرفت. پژوهشگران قصد دارند این سامانه را آن‌قدر ارتقا دهند تا امکان ارسال سیگنال‌های رادیویی به اعماق منظومه شمسی و عکسبرداری زمینی دقیق از سیاره‌هایی مثل اورانوس و نپتون فراهم شود که در نزدیک‌ترین حالت به‌ترتیب ۲.۶ و ۴.۳ میلیارد کیلومتر با ما فاصله دارند.

کارن اونیل (Karen O’Neil)، رئیس رادیوتلسکوپ گرین‌بنک (Green Bank) در ایالت ویرجینیا، می‌گوید: «این سامانه جهشی در علوم رادیویی خواهد بود و به ما اجازه مشاهده اجرامی در منظومه شمسی را از روی زمین می‌دهد که تاکنون مشاهده نشده‌اند.»

محققان برای ساخت سامانه مورد بحث یک فرستنده رادیویی ساخت شرکت آمریکایی ریتون (Raytheon) را به بزرگترین رادیوتلسکوپ قابل هدایت از نظر جهت زاویه دید در جهان یعنی رصدخانه گرین‌بنک نصب کردند. آن‌ها سپس این تلسکوپ مجهز را به‌سمت ماه نشانه رفتند و سیگنال‌های رادیویی را به آن ارسال کردند. این سیگنال‌ها پس از برخورد با سطح ماه منعکس شده و به‌طرف زمین بازگشتند و توسط رصدخانه بزرگ واقع ایالت نیومکزیکوی آمریکا به‌نام VLBA (سرواژه Very Long Baseline Array) ثبت شدند.

در تصویر بالا که از طریق این فناوری ثبت شده، کانال باریکی موسوم به هادلی ریل (Hadley Rille) مشاهده می‌شود. این کانال به‌خاطر فعالیت‌های آتشفشانی روی سطح ماه به‌وجود آمده است. دهانه برخوردی کنار آن نیز هاردلی سی (Hadley C) نام دارد و قطر ۶ کیلومتر است.

آپولو-۱۵ سال ۱۹۷۱ انجام شد و نهمین ماموریت سرنشین‌دار به ماه و چهارمین فرود بر سطح آن در برنامه آپولو محسوب می‌شود. فضانوردان آن نیز دیوید اسکات، آلفرد وردن (Alfred Worden) و جیمز اروین (James Irwin) بودند.